2014-10-05 16:28 #0 av: SaaraE

Järnbrist är väldigt vanligt kring en ätstörningsproblematik. Så pass vanligt att dietisten och författaren till boken Mattillåtet, Gisela Van Der Ster mer ser det som regel än undantag. Här nedan kan du se symtom som dyker upp rent somatiskt vid järnbrist.

Symtom på järnbrist:

  • Rastlöshet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Frusenhet
  • Trötthet
  • Sömnsvårigheter
  • Dålig kondition
  • Blekhet
  • Vita fläckar på naglarna
  • Trög mage
  • Låg ämnesomsättning
  • Menstruationsstörningar (hos kvinnor)

Hur vet du då om du har dåliga järnvärden? Uppfyller du flera av symtomen här ovan så kan det vara bra att kontakta vårdcentralen. Att gå med brister i kroppen under en längre tid är aldrig bra och järnet behövs för att huvudsakligen transportera kring syre till kroppens alla delar och organ. Blodprovet som krävs kan tas med ett stick i fingret – för att enbart mäta HB värdet (hemoglobinet), det vill säga antalet röda blodkroppar i vår blodbana. De röda blodkropparna står för syretransporteringen i kroppen.

För att få en bild över hela blodbilden krävs ett ven prov (sådant blodprov som vanligen tas via armvecket eller över handryggen). Då kan även de vita blodkropparna mätas (vårt immunförsvar) samt blodplättarna(de som gör så att blodet koagulerar) och järndepåerna (kroppens eget förråd av förmåga att bygga upp järnet i kroppen, används då vi inte tillför tillräckligt mycket järnrik kost)

Exempel på järnrik kost som är bra att äta lite extra av kring en ätstörningsproblemtik är:

  • Jordgubbar
  • Alla typer av inälvsmak
  • Leverpastej, blodpudding
  • Broccoli
  • Persilja
  • C vitamin (ex.citrusfrukter) och D vitamin (ex.mjölk) behövs för att järnet ska kunna tas upp i kroppen