Annons:
Etikettövrigt
Läst 1506 ggr
SaaraE
1/24/14, 7:20 PM

Vad gör du vid ångest?

Det finns tusen listor att läsa igenom om vad man kan göra vid ångest, vad man ska göra eller vad man borde göra.

Glöm den listan, vad har fungerat på er? Hur hanterar ni jobbiga tankar i vardagen?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
SaaraE
1/24/14, 7:22 PM
#1

Själv har jag en hund som jag brukar tvinga mig själv till att pyssla med när det känns jobbigt. Det är nästan pinsamt att erkänna (tvingar mig) men inte har jag egentligen någon lust med att sätta mig och kamma honom eller leka med en boll när tankarna går åt exakt vad åt jag, varför och den enroma längtan till att kompensera det.

Men för mig fungerar han som avledande manöver;) något att ta till många gånger om dagen då han alltid finns där!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Travidebla
1/24/14, 10:25 PM
#2

Djur kan vara ett jättebra sätt att distrahera sig själv på. Jag brukar släppa ut mina gerbiler ibland och titta på dem, men det är inte alltid jag är stabil nog att kunna hantera de små liven lösa på golvet.

Om det är något jag har lärt mig i behandling så är det att värme är ångestdämpande, så jag investerade i en värmefilt och brukar bädda ner mig totalt om jag har chansen. Det får mig att känna mig en smula mer trygg. :)

SaaraE
1/25/14, 1:33 PM
#3

Har funderat på en sådan där filt, kanske vore värt och testa en då:)?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
1/25/14, 5:29 PM
#4

#2 Betyder det att motsatsen är ångestframkallande? Dvs kyla?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Travidebla
1/25/14, 11:07 PM
#5

Jag tycker absolut att det är en värd investering :) 

#4 När man fryser spänner man ju automatiskt kroppen. Så ja, jag skulle nog vilja säga att kyla är ångestframkallande i och med att man inte direkt får en chans att koppla av sin redan uppstressade kropp. Jag är väl ingen expert men själv framkallar jag mycket enklare en attack om jag även är nerkyld.

SaaraE
1/27/14, 2:48 PM
#6

Tror också det ligger något i det där. jag menar man mår ju tio gånger bättre efter en varm dusch än en kall;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
1/27/14, 4:26 PM
#7

#6 Samtidigt blir man ju knäpp om det är dålig ventilation när man ska sova en varm sommarnatt..

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Travidebla
1/28/14, 3:22 PM
#8

#7 Det är klart. :) Kroppen klarar ju inte av extrema temperaturer åt något håll. Syftade mest på att man kan försöka hålla sig varm om ångesten blir för svår. Kliniken jag var på hade värmerum som man fick koppla av i om man var för uppstressad osv, speciellt efter måltider, och de använde värme som en stor del av deras behandling. Men det är väl antagligen individuellt huruvida man klarar temperatur under ångest också, som med allt annat. Värme funkar för mig I alla fall… :)

Trollhund
2/1/14, 2:17 AM
#9

Tryck är också något som hjälper vid ångest. Finns ju något som kallas kedjetäcke eller bolltäcke som finns till för att skapa tryck mot hela kroppen som lugnar, därför kramar också fungerar :) Har man inget kedje eller bolltäcke fungerar det ganska bra med ett par extra filtar, gärna tunga ullfiltar. Dock blir det varmt men det kan det vara värt. Man ska ligga minst 20 minuter för att få effekt.

Lindb
2/1/14, 12:16 PM
#10

Det kan vara bra att skriva en individuell lista med "alternativa aktiviteter" när man behöver sysselsätta sig vid ångestattacker. Det kan vara vad som helst som inte har med mat att göra. På min lista står det till exempel:

- Sticka (optimala tipset, då man använder både uppmärksamhet och händerna! Det finns enkla videos på youtube som visar hur man stickar.)

- Mysa med djuren

- Läsa en bra bok

- Städa/plocka undan

- Sminka mig

- Sminka eller fixa håret på någon annan

**- Spela tv-spel/datorspel
**

- Gå en promenad

- Skriva

Men allt är ju från person till person! Alla som drabbas av ångest i samband med en ätstörning borde faktiskt ha en sådan här egen lista redo!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Miliathy
2/5/14, 10:17 PM
#11

jag målar (akvarell och kol mm) rätt mycket, det är en hobby som verkligen får mig lugn och trygg. jag kan sitta i flera timmar och bara teckna / måla. så när min ångest kommer krypande vet jag vad jag ska göra :)

SaaraE
2/8/14, 2:48 PM
#12

Jag har ett bolltäcke och det älskar jag verkligen! Använder dock mest mitt nattetid men fungerar även mot ångest för många. I en av behandlingarna jag gått fick vi ligga under bolltäcke med vetekuddar ex. över magen efter måltiderna. Jag upplevde då ett stort obehag av trycket från täcket men när jag väl fick hem ett och började använda på mina villkor blev jag fast vid det;)

Värmefilt införskaffade jag mig efter ett inlägg av en tjej i denna tråd, Kanonbra - tack för tipset:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: