Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1179 ggr
mmillann
2015-05-03 15:40

Prata ut

Jag vet inte riktigt vart jag skulle placera inlägget men jag känner att jag behöver prata ut samt fråga om råd.

Jag har ju BED och på sista tiden har det blivit mycket värre. Saker har hänt och jag är inte den glada, motiverade människan jag brukade vara. Förut kunde jag hålla mig till att inte överäta så jättemycket men sista veckorna har jag köpt onyttiga saker och tryckt i mig tills bristningsgränsen….

Blev vegan i september och sen dess har jag bara mått sämre när de gäller maten. Jag blir sällan mätt och har svårt att hitta på vad jag ska äta och det slutar ofta med att jag köper godis och annat dåligt och proppar i mig. Funderar på att gå tillbaka till att lägga in ägg i min kost igen men det är ganska ledsamt samtidigt som jag vet att det kan öka mättnadskänslan.

Behöver tips på hur f*n man låter bli att köpa onyttiga saker för jag kan f*an inte fortsätta som jag gör….å nej jag har en kurator som vet allt och de hjälper iaf inte.

Kram till er alla

Annons:
SaaraE
2015-05-04 13:14
#1

Det låter faktiskt som att du kort och gott är hungrig. Att din kropp skriker efter näring. När du är vegan eller vegetarian bör du först se till att du vet vad och hur du ska tillaga en kost som täcker in samtliga näringsämnena. Om du tycker att problemen ökade när du gick över till vegan kosten låter det ju som att det har ett tydligt samband.

Det är inte konstigt att du inte kan hålla dig ifrån det onyttiga eftersom att det är just det kroppen har brist på, kolhydrater, socker och fett. Inte blir vi sugna på att äta en potatis då, nej kroppen vill ha snabb ersättning här och nu och det får den då vi äter de onyttiga "förbjudna" sakerna. Att lägg till ägg kanske inte är en så dålig ide även om det känns tråkigt?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

mmillann
2015-05-05 21:40
#2

Åh…jag tror faktiskt du har rätt. Man bör ju äta rent utsagt mera när man är vegan vet jag, borde nog märkt att jag varit hungrig men jag känner typ aldrig sådär hungerkänsla, bara att man är sugen på något. Men tack, det fick mig att förstå att jag bör äta mat så att säga.

Edit: jag kommer lägga till ägg i kosten nu ett tag.

cattastroph
2015-05-06 13:29
#3

Om du har BED sitter väl inte problemet i just VAD du äter, utan mera hur och varför du äter? Kopplat till känslor.

Har själv BED och äter rätt hälsosamt. Men när känslor tar över (ångest, ilska, stress, oro) så har jag ingen koll på vad jag stoppar i mig. Jag trycker i mig vad som hellst nästan för att dämpa den obehagliga känslan. Jag är knappt medveten om vad jag gör när jag äter. Jag äter hur mycket som helst och på ett sjukt sätt. När jag är uppe i det,  alltså när jag äter, då har jag ingen aning om mina känslor. Jag fattar inte att jag är arg, orolig, stressad eller frustrerad. Jag kan nog istället känna att jag mår bra….

Så jag TROR inte att det spelar någon roll om du är vegan, kör LCHF eller inte… Jag äter ju även om jag är proppmätt i alla fall… Om man äter när man är hungrig är det ju normalt. Men ja… i och för sig.. hungern kanske kan trigga störningen…?!

Har du någon medicinsk behandling?

www.cattastroph.blogg.se

SaaraE
2015-05-06 13:37
#4

När du har BED kan du även ha problem med den vanliga dagliga kosten och inte bara själva överätningarna som "kännetecknar" den sjukdomsbilden. För att undvika överätning är kosten otroligt viktigt. Därför bör man lägga stor vikt i VAD man äter, HUR och NÄR man äter. Det hjälper en att ta tag i det andra.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: