Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 771 ggr
Holtan
8/27/16, 9:46 PM

Är det en ätstörning?

Är det en ätstörning eller bara något jag har fått för mig?

Jag klankar ner på mig själv när jag äter, ofta om jag äter "fel" mat. Då känner jag mig värdelös som inte kunde avstå. Känner mig dålig när jag inte väljer sallad när jag äter ute.
Äter mig sällan mätt bland folk för att jag är rädd att de ska tycka att jag äter för mycket. Äter sedan desto mer hemma och mår då dåligt över det såklart.
Känner mig konstant hungrig och sällan mätt, är jag mätt är det inte säkert att jag slutar äta för det.
Är så rädd för att äta bland folk då jag tycker att de tittar på mig och undrar "varför äter hon det där, hon som är större och inte smal behöver knappast äta det".
Tycker konstant varje dag att jag är för stor och väger för mycket.
Gick ner 13 kg för ca 2 år sedan men tyckte inte att det var mycket nog, alltså kunde jag gjort bättre ifrån mig och gått ner ännu mer.
Har nu gått upp ett par av dessa kilon och mår piss över det.
Använder inte vissa sorters kläder för att jag inte vill att andra ska se allt som väller ut, ex i jeans.

Är 170 cm lång och väger ca 77 kg om de spelar någon roll på något vis.

Är detta ett fall av "vanligt" dåligt självförtroende eller är det en ätstörning?
Det är ju inte anorexia för jag svälter mig inte, jag kräks inte heller även om jag i perioder kompenserar för det jag ätit genom motion.
Jag har väll precis insett i alla fall att detta inte är ett sunt beteende, men räknas det som ätstörning? :/

Tacksam för alla svar!
Kram

Annons:
AnneN
8/27/16, 10:42 PM
#1

Nu kan jag ju inte ställa en säker diagnos eftersom jag inte är utbildad inom vårdyrket, men jag har själv lidit av Binge eating disorder, BED och kan känna igen mycket va det du beskriver.

Nu har du inte så stor övervikt vilket många tror att man måste ha för att ha BED, men det finns folk som är drabbade trots att de har normal vikt. Själv har jag till följd av BED, sockerberoende och hypotyreos fått sjuklig fetma.

BED och sockerberoendet har jag lyckats få någorlunda kontroll över med hjälp av 12-stegsprogram inom OA http://oasverige.org/. Det finns även hjälp att få genom vården på tex ätstörningsenheten eller med hjälp av KBT.

För din mentala- och fysiska hälsas skull så hoppas jag att du söker hjälp så snart som möjligt för din problematik med maten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Holtan
8/27/16, 11:19 PM
#2

Hej
Tack för ditt svar.
Det ska jag absolut göra. Känns bara så svårt när jag inte kan sätta fingret på vad som är fel. Även om jag själv känner att det inte är ett bra beteende jag har.
Har varit osäker på om det är ätstörningsenheten jag ska vända mig till. Det man tänker på vid ätstörning är ju anorexia eller bulimi som jag inte känner att jag passar in i.

Men hjälp på något vis vill jag ha, för jag vill inte ha dessa tankar längre.

AnneN
8/27/16, 11:29 PM
#3

#2 Ja anorexia och bulimi är de ätstörningar som det pratas mest om trots att det finns så många fler än dem. 

Om du känner dig osäker på vart du kan vända dig för att få hjälp så kan du alltid ringa till 1177 och be om råd, de kan hänvisa dig till rätt enheter inom ditt landsting. Annars kan du kontakta din läkare/vårdcentral och få rådgivning eller remiss därifrån.

Kan som sagt även rekommendera att besöka något eller några OA möten, inom OA så är det många som lever/levt med samma eller liknande problematik. Även om ordet Gud används mycket i texterna så är det inte religiöst utan det används mer som ett ord för den/det som styr över ditt liv. 
Man måste inte heller varken presentera sig eller dela om man inte känner sig redo för det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: