Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1411 ggr
inteifokus
3/14/17, 9:16 PM

Hetsäter utan kompensation.. börjar gå upp massa..

Jag har haft en typ av ätstörning innan med bantning och för mycket träning.. Nu har det vänt och jag bara hetsäter och orkar inte motionera mer. Stänger in mig, ställer in allt socialt för att vara ensam och hetsäta. Nästan bara onyttigt och nu börjar jag gå upp ordentligt i vikt..

Har sökt hjälp men inte tyckt att det gett något. Har varit deppig av och till senaste året fått SSRI som ska hjälpa mot ätningen med, men märker ingen skillnad alls.

Någon som kommit ur hetsätning? Hur lyckas man?

Annons:
Moosecap
3/21/17, 8:12 AM
#1

Har exakt samma problem.. det går i perioder… Det jag brukar göra till slut är att berätta för vänner

Zadeira
3/22/17, 7:12 PM
#2

Jag sitter i samma sits som dig, och har tyvärr inte heller hittat något effektivt sätt att bryta ovanan och det skadliga beteendet som det har blivit. Har gjort samma resa som dig med träning och bantning som övergått till bulimi, ibland med kompensation och ibland inte.

För mig handlar det mycket om rutiner och vanor som gör att jag i perioder funkar någorlunda okej. Att sova ordentligt, komma ut på dagen och att äta fasta tider. Att inte köpa hem sådant som jag vet triggar ätstörningen och att alltid försöka ha frukt och grönt hemma som jag kan småäta istället för hetsäta kopiösa mängder onyttigt. Det gör att om jag får ett sug att hetsäta måste jag bege mig till affären och införskaffa sådant jag vill hetsäta (dvs i mitt fall oftast godis, kakor, snacks, chips) och många gånger orkar jag inte bege mig iväg för att handla enbart sådant.

Sen tror jag det är viktigt att när man hetsäter eller överäter så ska man inte banna sig själv så hårt, för då startar en ny ond cirkel där man får ångest för att man hetsäter, hetsäter pga ångesten och suget, och runt igen, så är man tillbaka på ruta ett. Jag tror att man helt enkelt får försöka tänka typ "Shit, nu hände detta. Varför? Vad kan jag göra för att inte göra samma sak imorgon? Behöver jag slänga allt onyttigt jag har hemma? Behöver jag ta med mig någon när jag handlar så att jag inte kan handla för att hetsäta?"

I alla fall är det så för mig att jag hetsäter bara onyttigt (dvs chips, godis, choklad, glass, snacks, kakor osv), och har jag inte det hemma så ökar chansen att jag kan stå emot när suget och behovet av hetsätning slår på.

nypisnina
3/26/17, 11:23 PM
#3

Ta det lugnt, du dör inte om du går upp några kilon. Kanske finns det en anledning till din hetsätning? Kanske är det en fas som du behöver gå igenom? Ta det lugnt och bli inte arg på dig själv.

Försök att kartlägga när du hetsäter, eller när suget kommer för hetsätning. Vilka tankar får du? Vad gör du? Oftast så har man svaren hos sig själv. Själv äter jag när jag mår dåligt eller när jag är trött och ju mer ok jag är med det, desto lättare blir det att sluta äta. Börja förlåta dig själv för beteendet, ta det lugnt. Mat är min tröst och ibland är det, det enda som tröstar, då äter jag och när jag är ok med det så kan jag sluta när jag är nöjd. Innan hetsåt jag, ju mer jag inte tillät mig mat desto mer åt jag.. Ångest får jag sällan längre. Jobba mycket dina tankar och var tacksam för din kropp som du har så är det lättare att vara snäll mot den.
Du vet ju vad din kropp behöver, men du behöver inte gå bananas åt något håll. Ibland behöver man bara vara och det är också helt ok.

Upp till toppen
Annons: