Övrigt psykiskt dåligt mående

Hjälp, ångest efter kolhydrater

2017-03-22 18:33 #0 av: hellousix32

Hej! Jag kände att jag behövde skriva av mig lite för att få svar på mina frågor. Så jag vänder mig till er.

I somras började jag träna och äta nyttigt för att gå ner i vikt (Med nyttigt menar jag inga kolhydrater eller godis) 

Sedan när jag väl började äta godis och sådant igen får jag ångest. Jag vill att detta ska sluta.

Så fort jag äter för ycket pasta eller godis så känner jag mig fet och tänker "Jag börjar om imorgon" Och så hetsäter jag godis för att jag tänker "jag har redan gett upp så varför försöka".

Och nu är jag här med 3 frågor. Säg helst inte att jag har någon typ av ätstörning för det kommer bara att få mig att må ännu sämre.

1. Kan jag äta godis och kolhydrater och ändå behålla/gå ner i vikt? 

2. Hur får jag ångesten att sluta

3. Hur börjar jag gilla min kropp igen och kunna vara ute med personer och cykla utan att tänka "nu bränner jag kalorier?"

Anmäl
2017-03-26 23:11 #1 av: nypisnina

1 Allt har med mängden att göra, det finns utrymme för godis ibland så att man både kan gå ner i vikt eller behålla vikten. Kolhydrater är något som jag själv har varit ovän med kan man säga men det är något jag har lärt mig att tycka om i lagom mängd. Jag lever utan förbud idag och äter dålig mat ibland och går ändå ner i vikt. (Har fem kilo att gå ner) Man blir inte automatiskt tjock om man äter kolhydrater.

2 Ångesten vet jag inte. Jag har själv en ätstörning men jag jobbar med min genom att gå emot det som jag får ångest av och tänker friska tankar. Att min kropp ska få näring för att jag älskar den och vill ta hand om den, och att jag ibland är sugen på att äta onyttigt och att det är helt ok för jag mår bra av det då och då. En sak som är bra är att göra affirmationer, det kan du göra varje dag. Säg bra saker om din kropp högt för dig själv t.ex. Skriv på din spegel eller vad som helst.

3 Njut av cykelturen, tänk på alla bra saker som du får av cykelturen, inte bara kalorier, tänk frisk luft, träning för hjärtat, goda vänner och ja, kaloriförbränning. Bara njut av allt som är bra med cykling istället för att hänga upp dig på endast kaloriförbränning.

Att må bra är allt! Gör det som krävs för att just du och din kropp ska må bra och lita på och tro på att du förtjänar det. Tänk inte kalorier, kolhydrater och träning som tvång eller något dåligt. Tänk bara på det positiva som det ger din kropp.

När och om du faller dit och äter mer godis än vad du hade tänkt så tänker du att jag skiter i allt och börjar imorgon istället och så äter du mer skriver du. Tänk istället; -ja, idag åt jag godis, det var gott - men nu räcker det. Vill man egentligen ha? Fråga dig själv varför du äter godis? Är det något annat som du egentligen vill ha eller göra? Är godiset en tröst för något? Ta reda på det och tänk inte att du har förstört något. Alla vill äta godis ibland. Även de värsta träningsdårarna äter godis och kolhydrater ibland. Det är mänskligt.

Anmäl
2017-05-17 21:41 #2 av: [Shia]

1. ja. Tränar du mkt måste du äta mer kolhydrater och vice versa. Ät varierat å gott så kan du äta godis och kolhydrater.

2.  Om du får ångest över att tex ätit något med mkt kolhydrater /kcal i tänk. "anledningen till att jag åt de, var för att jag var hungrig. Hade jag inte ätit hade jag ätit mer senare, och om jag inte vad hungrig hade jag inte ätit.

3. gör något roligt samtidigt, cykla lungt osv

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.