Annons:
Etikettövrigt
Läst 1562 ggr
jullemupp
4/1/17, 6:37 PM

Selektiv ätstörning (SÄ)

Hej:)

jag är totalt ny på denna sida men tänkte bara skriva något kort.

Jag är 14 år och har i hela mitt liv haft det väldigt jobbigt med mitt ätande. Jag har aldrig velat svälta mig själv eller bli smalare utan bara tyckt det är väldigt obehagligt att smaka på nya saker.

Så, för bara några veckor sedan hittade jag något vid namn "Selektiv ätstörning" eller SÄ som det förkortas. Jag vet inte om jag har denna diagnos men jag känner igen mig i precis ALLT som  kännetecknar den: struntar i grönsaker/frukter, inte så jätteförtjust i sött, klöks när någon oväntad smak/konsistens dyker upp i munnen osv.. Dessutom tror jag att jag är en så kallad "supersmakare", alltså känner en smak ungefär 3 gånger så starkt som andra (japp, hela paketet).

När jag hittade denna (ganska okända) diagnos blev jag så himla glad! Hela mitt liv har ätandet hindrat mig utan att jag vetat varför och nu finns det en anledning till detta. Jag har aldrig gillat att gå till skolsköterskan för att prata om mitt ätande, det enda man får höra är "du får inte i dig alla vitaminer!". Nu kan jag dock gå rakryggad dit och berätta som det är:)

Så, min fråga är: Någon annan här som har Selektiv ätstörning? Hur är det för dig/er isåfall? Känner ingen annan med denna diagnos så skulle vara kul att diskutera lite, vi har ju trots allt en stor del av livet gemensamt!

Annons:
kim1980
4/1/17, 8:04 PM
#1

Jag har haft vanlig ätstörning har det en perioder . Fast fans tid längre bak 2007 2008 gick genom svårt . Så var där börja. Men blit på annat sett tack vare jobbar med mig själv .

Upp till toppen
Annons: