Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1816 ggr
[freeatlast]
5/23/17, 6:52 PM

Bli fri från bulimi

Hej, Jag har haft div. olika ätstörningar i 12 år, men den aktuella är bulimi. För fyra månader sen födde jag en dotter och efter förlossningen har bulimin kommit tillbaka rejält. Innan jag blev gravid hade jag också stora problem med detta. Men under graviditeten gick det mycket bättre (inte helt felfritt men nästan). Så jag hade ju typ som en paus där ett tag. Nu vill jag verkligen bli frisk, orkar inte leva såhär längre, men är livrädd att all den vikt jag tappat ska komma tillbaka om jag börjar äta ordentligt..! Jag gick ner en hel del såklart efter förlossningen men när det stannade av så gick jag åt hårdare med bulimin och har sen början av april gått ner ca 10 kilo. Nån som har erfarenhet av hur det faktiskt blir när man bryter detta beteende och ska bli frisk? Går man upp en massa eller hur funkar det? Jag är 161 och väger nu 58, så ligger ändå på normalvikt. (Innan graviditeten vägde jag ca 61-62.)

Annons:
Niseeu
5/23/17, 8:54 PM
#1

Har du någonsin fått hjälp mot dina ätstörningar? Det är otroligt viktigt att du får hjälp Nu! Du har ett barn och tänka på och jag tror inte du kan tänka dig hur mycket stryk din kropp får ta just nu och på allt så har du varit gravid och fött barn. Är du medveten om att man kan dö av bulimi? Det är viktigt att du blir frisk nu för dig och din dotters skull ätstörningar smittar av sig till barn väldigt snabbt och ber du inte om hjälp och fortsätter i samma spår så är det troligt att även ditt barn kan få en ätstörning. Det jag rekommenderar är att du ringer till en ätstörnings mottagning imorgon och bokar en tid så du kan få hjälp snabbt berätta gärna också att du precis fött barn. Det som kommer hända är att du kommer få träffa en läkare och psykolog och dom kommer hjälpa dig på vägen till ett friskt liv både fysiskt och psykiskt. Deras mål är att du ska få en frisk syn på din kropp och mat det kommer inte vara lätt men dom kommer finnas där som stöd och ge dig redskap så du kan hantera allting på ett bra sätt vilket kommer underlätta resan till ett friskt liv!

nypisnina
5/25/17, 2:13 PM
#2

Oftast så hamnar man i normalvikt när man börjar äta normalt, de som är underviktiga bulimiker går upp och de som är överviktiga går ner. Kroppen kommer i balans. Tycker med att du ska söka hjälp.

[freeatlast]
5/25/17, 3:06 PM
#3

Jag har sökt hjälp men fick vänta fyra veckor på att få inleda samtal och behandling. Börjar nästa vecka. Har varit i behandling tidigare också men främst för anorexi då. Är väldigt motiverad till att bli frisk men rädslan och ångesten gör att det är svårt att släppa taget innan jag fått professionell hjälp. nypisnina - tror du det har beydelse om man gått ner i vikt ganska fort? Jag menar, kommer jag ändå stanna på normalvikt eller kommer alla kilon tillbaka..? Kram

nypisnina
5/25/17, 4:54 PM
#4

#3 Det kan pendla lite till en början, till en början la jag på mig en del, men det var ren vätska för det försvann lika fort som det kom. Jag tror min kropp fick en chock och helt enkelt sparade på allt den kunde. Ämnesomsättningen är ofta rubbad och så även förbränningen eftersom man har misshandlat sin kropp, men det kommer att balanseras när man börjar äta normalt. Jag tycker inte att du ska vara rädd för en eventuell viktuppgång i början utan fokusera på att göra det som krävs för att bli frisk, både för dig men också för din dotter. Låt inte ångesten styra ditt liv och dina val utan se ångesten och rädslan som en del av en sjukdom, en sjukdom som du vill bli botad ifrån. Såna tankar har jag hjälpt mig. Men måste påminna sig själv ofta. Jag tror att även du kommer att hamna på normalvikt när du börjar äta normalt, men ge det tid. ❤️

[freeatlast]
5/25/17, 11:20 PM
#5

Har haft en hemsk kväll :'-( Tänkte, efter era peppande ord, att nu ska jag försöka äta en normal portion mat. (Tidigare idag har jag bara fått i mig en macka och några morotsbitar.) Men vi åt tacos (var så sugen på det!) och för det första insåg jag att det var jättesvårt att veta vad som är en normalstor portion tacos och för det andra var det, när jag tillät mig äta mat - jättesvårt att sluta. Så jag åt alldeles för mycket och kräktes efteråt :'-( Senare var jag dum nog att äta godis och tänkte att jag "bara ska ta några stycken" men såklart gick det likadant som med tacosen.. Orkar verkligen inte detta mer, känner mig värdelös, äcklig och har ont och är trött i hela kroppen. Om jag nu ska bryta detta beteende, hur ska jag då börja äta? Normalstora portioner? Eller lite mindre i början? Om jag fortfarande är hungrig sen, vad gör jag då? Blir så osäker och det är nog en stor del i min svårighet att släppa kontrollen. Varför ska det vara så jä*la svårt.. :-(

Niseeu
5/26/17, 12:18 AM
#6

#5 Usch vad jobbig. Jag tycker ändå att det var starkt av dig att äta även om det gick fel. Ät normala portioner om du äter mindre kommer det göra saken ännu värre. Efter att du ätit kan du kanske gå ut och gå, ringa någon eller sysselsätta dig på annat sätt? När du kommer till ätstörnings mottagningen kommer du få hjälp med att hantera din hunger, tankar och släppa kontroll behovet men det kommer ta tid och du måste vilja ha hjälpen för att det ska fungera. Jag tror det är väldigt viktigt att undersöka hur mycket skada kropp tagit av bulimin eftersom att det har gått så långt. Jag vet mer en väl hur svårt det är att leva med en ätstörning det är otroligt smärtsamt både fysiskt och psykiskt kroppen får ta så mycket stryk men man kan bli frisk och få ett bra liv även om det är svårt att se just nu. Du får försöka tänka på framtiden med din dotter och att hon måste ha en frisk mamma som mår bra och självklart ska du bli frisk för din egen skull!

Annons:
[freeatlast]
5/26/17, 12:26 PM
#7

Men om jag äter en portion och fortfarande känner hunger, ska jag äta mer då tills jag blir mätt eller ska jag låta bli? Vill göra det här men vill att det ska bli rätt. Är så rädd att min kropp kommer reagera konstigt och att det ska bli nåt fel :-( Typ att jag inte äter rätt slags mat, att jag äter för mycket.. osv. Vad "ska" man äta för att kroppen ska hamna i balans och återhämta sig på ett bra sätt?

[freeatlast]
5/26/17, 5:26 PM
#8

Nån som vet vad man ska äta för slags mat och hur man ska göra om man fortfarande är hungrig efter att man ätit? <3

Niseeu
5/26/17, 6:35 PM
#9

#7 Det är kanske bra att äta lite mäktigare mat men som självklart är nyttig då behöver du troligen inte äta lika mycket för att bli mätt. Nyttig mat kan vara olika slags grytor med mycket grönsaker, rotfrukter och en macka till , matiga soppor tex nudelsoppa med kokosmjölk, tofu och grönsaker, linsgryta med ris, en god mättande sallad med massor av grönsaker, avokado och kikärtor. Zucchini plättar med hummus och ris. Kikärts gryta med curry och tofu. Allt som jag skrivit upp är bra näringsrik mat du kan söka på olika recept med rätterna jag har skrivit så kommer det komma upp en hel del! Som sagt så finns det massor med nyttigheter att äta som är riktigt gott vad tycker om att äta? Självklart ska du äta tills du blir mätt men när du blir mätt så får du försöka avleda genom att sysselsätta dig med olika saker så att suget att fortsätta att äta inte vinner. Smoothies, frukt och nötter är bra att äta mellan målen

nypisnina
5/28/17, 9:58 PM
#10

#8 Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat och ät husmanskost. Grovt bröd, ägg, gröt, frukt, råris eller fullkornsris, kyckling, grönsaker, nötter, sallader, skaldjur, fisk, nötkött, fläskkött och ät dig lagom mätt. Tänk dig tallriksmodellen i storlek och ät långsamt. Jag brukar äta mig mätt, mitt hetsätande triggas igång av hunger t.ex. Men det där är olika vad jag har fattat det som.. Jag själv är inte uppväxt med att äta två varmrätter om dagen så mina dagar ser ut ungefär såhär:
Frukost; gröt, knäckebröd med något pålägg och grönsak på.
Mellanmål; frukt, nötter eller både och, ibland även ett knäckebröd om jag är hungrig.
Lunch; ägg, frukt, nötter, sallad, lite olika och beroende på om jag jobbar eller inte.
Mellanmål; samma som förmiddagen, men kan istället för knäckebröd innehålla typ en propud, yoghurt eller kvarg med bär.
Middag; Någon form av kolhydrat, ris, sötpotatis, fullkornspasta eller liknande, med wokgrönsaker, färska grönsaker och något protein till. Oftast ingen sås till utan kan lägga på lite kvarg och ha som sås.

Jag kan säga att jag började inte äta såhär på en gång, det tog ett tag att vänja sig vid mängden och att äta så ofta, men ju oftare jag äter desto bättre mår jag, den här maten håller mig mätt, vilket gör att jag inte äter mer än vad jag vill. Det gör att jag inte är sugen på skräp heller. Jag rör på mig ganska mycket och jag har förstått på min kropp att den kommer ihåg det jag har utsatt den för innan, så om jag inte matar den tillräckligt så tar suget och hungern över och då väljer man den sämsta maten och sen kommer ångesten och då vill jag kompensera (jag har aldrig kräkts utan svälter mig och tränar mycket, laxering har också förekommit). Till en början åt jag bara frukost och middag, sen la jag till ett mellanmål, och sen ett till, och ännu ett. Ibland glömmer några mellanmål för att jag har levt så, så länge, men när suget kommer efter skräp, snabba kolhydrater oftast så slår det mig, nu efter bara några veckor med normal mat, att jag egentligen är hungrig, så jag äter riktig mat och sen är jag nöjd och sådan mat är svår att överäta eller hetsäta. Hoppas det här hjälper.
Jag tror inte att jag någonsin har varit så djupt nere i min ätstörning, men jag vet inte, min ser kanske lite annorlunda ut, det kanske är väldigt olika från person till person, men det här har hjälpt mig.

Tror att det är bra att ha hälsomål också, inte bara börja äta normalt utan sträva efter något för personlig vinning.

[Roe Deer]
6/14/17, 5:27 AM
#11

Försök verkligen att respektera din kropps olika behov: näring, sömn och träning.
Med dessa i balans så finns det ingen vilja att kräkas. Lyssna på kroppen och inte hjärnan.
Ät gärna regelbundet: MINST: frukost, lunch och middag. Fyll på med mellanmål mellan dessa tre strörre mål om du är hungrig. Tränar du dessutom regelbundet så kommer hungern att visa sig naturligt och du får en motivation till att vilja äta sunt och i lagom mängd. Personligen äter jag tre större huvudmål och ett kvällsmål om jag känner att jag ätit för lite under dagen. Andra fungerar bättre med fem mindre mål. Träningen ger dig inre styrka och må-bra-känslor, sätter igång hela systemet och ger dig självdisciplin.

 Många äter emotionellt, när de är oroliga, stressade osv.  äter man när man inte är hungrig så kommer ett energipåslag enbart göra en ännu mer stressad. Att sedan kräkas upp detta kanske lugnar för stunden, men kommer bara innebära att du får upp viktiga vätskor och faktiskt troligtvis allt det du tidigare stoppade i dig. Din kropp kommer vilja LAGRA all mat du äter hädanefter. Snälla, jag vet vad jag talar om. Jag har förstört så mycket med min kropp av detta. Tvångsinlagd under flera tillfällen. Jag drar mig för att återbesöka mitt förflutna, men gör detta undantag för att kunna hjälpa dig. Jag dog nästan. Jag har alltid varit liten och nätt men mitt beteende gick överstyr. Och tvångsinlagd vill du INTE bli i dagens psykiatri! Det ger många men för livet. Jag vill inte skrämma dig, bara få dig att se allvaret i detta. 
Gör sunda val för kärlekens skull, inte rädslans. Lyssna på din kropps naturliga rytm. Ät långsamt, drick inte till maten, gärna efteråt eller före (30 min) för att få bästa möjliga matsmältning. Öka matintaget sakta om du äter för lite. Ät gärna sunt och nyttigt men i bra mängd. Detta gör kroppen basisk och stressar mindre. Var inte rädd för mat. Ät bra mat så kommer du vilja behålla den. Det är dina tankar som styr hur kroppen kommer reagera på födan! = Ha bra mantran: jag när min kropp med viktiga byggstenar, jag vitaliserar mig själv, jag lyssnar på kroppens behov med kärlek, jag strålar av skönhet! Harmoni, renhet, hälsa, lugn! Ja minska stressen i ditt liv! Minska antalet aktiviteter som suger energi och gör få men bra saker i vardagen. Det har hjälpt mig massor. Sköt nu om dig och lyssna på kroppen och inte på negativa tankar <3

Upp till toppen
Annons: