Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1433 ggr
[DenTysta]
2017-05-26 11:40

Ätstörning i familjen

Hej,

jag har inte en ätstörning. Det är min syster som har haft det i några år, men hon påstår sig vara frisk nu. Jag märker ändå att hon ännu har tankar om mat.

Finns det någon annan där ute som är ett syskon till någon som är sjuk i en ätstörning? Finns det någon annan som hört bråk, bråk, bråk om mat i så många år och som är trött på det? Finns det någon annan som helt enkelt inte förstår vad som händer när ens syskon sitter och gråter över ett glas mjölk och en minimal matportion?

Maten vi äter hemma har ändrats fullständigt sedan min syster blev sjuk. Jag äter varm mat mest i skolan eftersom min mamma tycker att det är jobbigt att bråka med min syster vad hon får/inte får laga för mat.

Jag vet inte om det här är rätt forum för mig eftersom jag inte har anorexi eller en annan ätstörning själv, men jag lever under samma tak med en ätstörning.

Och det är så himla jobbigt.

//DenTysta

Annons:
Niseeu
2017-05-27 13:23
#1

Självklart är du välkommen hit som anhörig!

Jag hade själv svår anorexia i många år och när jag började bli bättre så pratade mina syskon med mig om hur dom hade känt under alla år jag var sjuk och det var inte kul att höra hur dom dåligt dom hade mått.

Det är inte bara den sjuka personen som drabbas utan anhöriga också och det får man inte glömma. Om jag går efter vad mina syskon berättat så kan jag tänka mig att du mår väldigt dåligt man kan ha mycket känslor och frågor kring personen som är sjuk och det är inte alltid man vågar prata om det för att man kan vara rädd att det kan gå fel. Jag tror att det vore en bra ide att prata med din mamma om det här och berätta att du också mår dåligt?

Du inte ska behöva anpassa dig efter din systers mat det är inte hälsosamt för dig heller. vad är det för mat som brukar lagas?  Det är lika viktigt att du får bestämma vad du vill äta och det vore bra om du tog upp det med din mamma också.

[DenTysta]
2017-05-27 20:14
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar!

Jag kan tänka mig att det var jobbigt för dig att höra att dina syskon har mått dåligt. Du har rätt: jag mår också dåligt över det och jag vågar inte prata om det med henne för det låter bara fel.

Innan min syster blev sjuk åt vi mer pasta. Nu äter vi det mycket sällan. Blir alltid fånigt överlycklig när vi får pasta i skolan eftersom jag aldrig äter det hemma. Jag skulle gärna vilja säga till om maten hemma till min mamma, men hon är så trött på att få kommentarer om matlagningen från min systers håll och det känns så jobbigt att också jag ska börja tjata på henne. Dessutom är det ju inget fel på att äta hälsosamt, men ibland längtar jag bara efter ohälsosam mat… Låter konstigt, jag vet, men det är så det känns.

Niseeu
2017-05-27 23:49
#3

#2 Det är viktigt att du pratar med henne om hur du känner så hon vet hur dåligt du mår över hennes sjukdom och alla konsekvenser som har blivit på grund av det. Hon kanske inte är medveten om hur dåligt du mår, att du saknar vanlig mat och att du gärna också vill bestämma vad som äts hemma . Du skulle kanske kunna fråga henne om ni kan turas om att bestämma vad som ska ätas hemma?

Självklart är det bra att äta hälsosamt men pasta är inte onyttigt om man äter det i rätt mängder och det är precis det här jag pratar om kan vara så farligt och det är att din systers syn på mat och mat vanor smittar av sig på dig och i värsta fall kan det leda till att du själv får en ätstörning.

Om du är minderårig så är det din mammas skyldighet att ta hand om dig och då ingår det att du har rätt att få mat som du också tycker är gott och att inte endast din syster får bestämma vad för mat som äts. Säg till din mamma hur ledsen du är över att aldrig få äta varm mat eller pasta hemma som du tycker är så gott och att du är sårad över att bara din syster får bestämma och att du saknar vanlig mat. Är det din mamma eller syster som lagar maten?

[DenTysta]
2017-05-29 10:00
#4

#3 Tack, jag borde föreslå att vi ska turas om att bestämma vad som äts hemma. Det är min mamma som lagar maten, min syster lagar bara till sig själv om hon inte är nöjd med det min mamma lagar.

Niseeu
2017-05-31 14:02
#5

#4 Vad bra att du kommer prata med din mamma!

 Kom ihåg att du har lika stor rätt att bestämma mat som din syster!

[DenTysta]
2017-06-07 20:52
#6

#5 Tack! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: