Annons:
Etikettövrigt
Läst 1156 ggr
Teera
2017-07-07 12:34

Har jag ätstörning eller liknande?

Hej, jag undrar om jag har en ätstörning. jag kan börja med att säga att jag blir 12 i oktober och jag är 152 cm lång. Jag väger FÖR MYCKET tycker jag, jag väger 55,6 kg och det mår jag väldigt dåligt över….  Jag mår dåligt när jag äter och vill bara kräkas,jag har varit deppig och nere sista månaden och jag har skjutit och hoppat över flera måltider per dag, (Ibland har jag inte ätit NÅGOT på 1-2 dagar) Jag vill gå ner i vikt och inte behöva skämmas över min kropp. Skol-arbetet har inte ändrats och försämmrats.  Jag är nästan aldrig hungrig och när jag väl blir tvingad att äta blir jag mätt väldigt fort. Min mamma säger att hon vet att något är fel. för att jag brukade vara hungrig hela tiden förrut men inte nu. Jag ÄLSKADE godis men nu blir jag bara illamående när jag bara ser godis/glass. Så nu till frågan har jag en ätstörning? //mvh Teera och tack på förhand!

Annons:
Niseeu
2017-07-07 14:52
#1

Du har utan tvekan problem med maten som påverkar dig negativt och det är inte alls bra. Ingen här kan tyvärr ge dig svar om du har en ätstörning eller inte det måste du vända dig till en ätstörning mottagning för. Du väger inte för mycket och behöver inte gå ner i vikt men du behöver hjälp med det här innan det blir värre. Tror du att du kan berätta för din mamma hur det ligger till när det kommer till maten och dina tankar kring det och hur dåligt du mår över det? Eller prata med en kurator i skolan? Skulle du kunna tänka dig att gå till en ätstörningsmottagning?

Redclover
2017-07-23 19:16
#2

Vill bara säga att som 12åring så växer du fortfarande. Du kommer komma in i puberteten framöver och din kropp kommer förändras. Det kommer inte ske över en natt utan under en period av kanske 10år. 

Sålänge du äter en varierad kost och inte för mycket socker (t.ex. läsk); gärna frukt lite då och då så tycker jag inte att du ska oroa dig över din vikt. För så länge du äter som du ska så kommer allting högst troligtvis att ordna sig i slutändan.

Din vikt är i dagsläget bara en siffra och bestämmer inte om du är tjock eller smal. Vissa personer har kraftigare benstomme, andra en klenare. Vissa har stora kroppsdelar, andra mindre. Vissa förbränner allt de äter jättefort, andra lite långsammare. Vi är alla speciella på våra egna sätt och från vårat DNA så är vi ämnade att se ut på ett visst sätt, det som gör oss till den vi är. Och det är heller inte utsidan som räknas utan insidan. :) Så istället för att fokusera på ditt yttre - försök att ta hand om ditt inre genom att äta mat så gott du kan, träffa vänner och ha kul istället! :)

En annan viktig sak som jag har lärt mig är att det är jättebra och jätteviktigt att röra på sig. Till exempel genom att gå promenader eller liknande. Det är vårt bästa botemedel till det mesta. :) 

Hoppas det blir bättre för dig. 🌺

Upp till toppen
Annons: