Annons:
Läst 2794 ggr
[tililili]
3/2/11, 6:26 PM

Istället för att hetsäta?

Jag sitter och läser.

Har bulimi och sökte på måfå efter ngt nytt tips som skulle kunna bryta gamla banor. Att ha en alternativ strategi när suget sätter in var ett gammalt men bortglömt tips…

Men vad fasen ska man göra för ngt?

Annons:
mollyt
3/3/11, 4:14 PM
#1

Jag tycker att te har varit bra för min del.

Om jag vill äta något (oftast när jag är själv på kvällen) så stoppar det "suget" ganska bra… Det är varmt (som då ska "mätta" lite extra) och jag får någonting i mig utan att jag mår dåligt av det efteråt.

Men egentligen så ersätter man bara beteendet med ett annat (dricka te istället för att äta glass t.ex.)… Så det bästa tycker jag är att göra någonting, aktivt, som gör att jag inte tänker på mat/äta. Om du har tålamod/intresse att måla eller pyssla är det bra - eftersom du kan plocka fram det när du känner att du behöver något att pyssla med - hålla händerna sysselsatta med!

Lycka till!

vinteralvan
3/3/11, 4:18 PM
#2

Scrapbooking är väldigt pyssligt och håller dig sysselsatt länge. Det går inte att äta samtidigt som du sitter och klistrar små blommor.

HannaM
3/3/11, 7:50 PM
#3

Det är väl egentligen vad som helst som kan leda iväg dig från ätande. Kanske behöver du något som rent fysiskt förflyttar dig från ätandet i början, dvs inte tuggumm, vatten eller något sådant utan snarare gå på promenad, ta en dusch eller umgås med någon.

[tililili]
3/4/11, 9:41 AM
#4

#3 precis, duscha brukar funka, men kan jag ju inte göra femton ggr om dagen tyvärr :P

Att få motivationen att gå ut och gå (särkillt i snö och kallt) är svårt, när man egentligen längtar efter att frossa.. :( Orkar helt enkelt inte det steget :(

Scrapbooking…tja…nja…för MIG, känns det för "onödigt", "söseri med tid"… kan funkar för andra, men jag kan inte koncentrera mig på det jag håller på med tillräckligt :(

HannaM
3/4/11, 11:37 AM
#5

Njae duscha så många gånger blir lite uttorkat minst sagt. Hur starkt är suget nu? Kan du när det sätter in bestämma dig för att vänta en minut eller fem minuter innan du börjar och sen fortsätta skjuta upp det? Har ingen aning om hur det skulle kunna fungera men jag har fått det som tips för att låta bli att skada mig.

Annars att försöka vara i sällskap av någon som vet om problemet och kan prata med dig och "hindra" dig genom att vara intressant=)

Upp till toppen
Annons: