Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 3087 ggr
ooja
2011-02-19 20:15

kalorier i olivolja

Hej!

Jag har ingen matvåg eller nåt hemma så vet inte hur jag ska kunna få fram hur många kcal en ½ dl olivolja innehåller. Någon som vet? :)

Annons:
HannaM
2011-02-20 00:42
#1

Vet du vad, det spelar ingen roll. Hur mycket olivolja äter man liksom? Det märks ju knappt. Och, kaloritänk är aldrig bra i längden. Det blir bara en fixering som hindrar en även när man sedan VILL bli frisk eftersom man är så inlärd på att se mat som si och så många kalorier….

ooja
2011-02-20 15:05
#2

Jag är frisk :) Jag är mest med här för att stötta och kunna svara på frågor, sen råkar jag ju veta att räknemaskinerna går på högvarv på den här siten. Anledningen att jag ville veta var för att räkna ut en hel omgång mat. Både kcal, protein, fett och kolhydrater för min tränings skull, men hittade en sida åt det :) I måltiden var det ½dl olivolja så behövde den informationen. Men du har helt rätt! Men det här är ju också ett litet bevis på att jag inte minns alla sånna där siffror längre vilket till en viss grad är skönt, men lite kan vara bra att veta för att göra bra val i vardagen :)

HannaM
2011-02-20 16:44
#3

Njae, jag tycker inte antalet kalorier i olivolja är "bra att veta" eftersom det sällan är mer en en liten gnutt i maten. Och det här är nog fel forum eftersom det är tänkt till personer som är på väg från ätstörning och vill därifrån.

Men jag lovar, med allas vår vän google hittar du det snabbt.

ooja
2011-02-21 17:37
#4

Kanske inte just olivolja men att ha en hum om att vissa saker är bättre än andra för hälsan.

Och jag hittade inte på google efftersom jag inte visste hur mkt ½dl väger.

Och jag tror inte man blir sjukare ifall man sitter på en viss information. Den kommer ändå ta år att glömma dom där siffrorna.

HannaM
2011-02-22 00:24
#5

Nej men att skriva ut den informationen här kan ju få någon annan att blir triggad, kanske lära sig något nytt som man inte borde lärt sig.

Upp till toppen
Annons: