Annons:
Etikettbehandling
Läst 2677 ggr
SaaraE
2010-11-11 13:36

Måltidsordningen

Olika behandlingsställen säger olika men mellan 5-6 mål per dag är vanligast. Det är friskt att äta enligt nedan:

Frukost

Mellanmål

Lunch - varm lagad mat enligt tallriksmodellen

Mellanmål

Middag - varm lagad mat enligt tallriksmodellen

Kvällsmål

Mellanmålen ser väldigt olika ut och jag väljer att inte skriva ut det. Alla är olika och har olika behov. Att skriva ut dessa kan innebära stärkt ångest hos någon som ska äta mer än någon annan. Ät det som du har blivit rekomenderad av behandlingspersonal eller det som du tycker är gott.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
HannaM
2010-11-11 14:16
#1

Det här är nog det jag ser fram mot mest med att få komma under behandling. Att få svart på vitt på papper i någon fomr av mängd vad jag ska äta och när. Det känns som att slippa ta lite av ansvaret själv. Att försöka äta nu är ju bara helt upp till mig och min bedömning av vad jag tycker är bra och lagom och när man har så mycket sjuka tankar är det ju svårt att få till det bra.

Hoppas verkligen på att ett schema ska kunna bli ett stöd (även om jag säkert kommer hata det stundtals och tycka att mängderna är abnorma och vara rädd). För det är ju ändå efter utprövad metod man blir rekomenderad. Andra blir inte gigantiska svullande monster som rusar upp 50 kg i vikt på dom här schemana.

SaaraE
2010-11-12 21:22
#2

Det har hjälp mig mycket att träffa dietist, få scheman och ha behandlare jag litar på till 110% inom ätstörningsvården. Det gör precis som du sägeratt ansvaret flyttas från mig till dom. Jag vill inte, jag orkar inte och jag kan inte men jag ska äta som det står och då gör jag det.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

HannaM
2010-11-16 10:37
#3

Har fått hjälp av en annan ätstörd (betydligt friskare) med ett "prova-på-schema" för att öka upp från en gång om dagen så jag rent fysiskt orkar med tills jag får mer hjälp från annat ställe. Det är faktiskt det första jag försökt med som fått mig att våga äta något överhuvudtaget utöver det lilla jag käkat under flera veckor. Känns jätteskönt att ha någon annan som bestämt en mängd, antal måltider och lite ungefärliga tider för när det ska inträffa.

SaaraE
2010-11-18 23:39
#4

Vad glad jag blir för din skull, det är precis det man behöver, slippa ha den "makten" själv.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

smurfan-13
2010-12-10 17:16
#5

Hur lång tid? mellan målen är normalt? Jag är inte diagnoserad eller så men lider nog av adult picky eating disorder samtidigt som jag har svårt att motivera mig att äta då allt är tråkigt och oaptitligt. Två lagade mål om dagen finns inte i min värld, då jag typ äter 4 olika lagae rätter & skulle jag äta 2/dag skulle ja tröttna än mer än jag redan gjort. :(

Frukost, mellanmål, (mellanmål), middag & kvällsmål ser nog min måltidsordning ut

Upp till toppen
Annons: