Annons:
Etikettsajten
Läst 4108 ggr
SaaraE
11/11/10, 1:21 PM

Har du en ätstörning?

jag är lite nyfiken på vilka det är som är inne på ätstörningar iFokus. Så min fråga blir, har du et ätstörning?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
HannaM
11/11/10, 2:20 PM
#1

Jag har ingen diagnos för jag har ännu inte kommit under behandling men jag kommer att få en. Beroende på vad jag väger så blir det anorexi eller uns.

Pluupp
11/11/10, 4:46 PM
#2

Jag har fått diagnosen ätstörning UNS. Skulle antagligen fått Anorexi-diagnosen men jag hade bara varit utan min mens i 2 månader, tror det berodde på det.. Men jag har alla de andra kriterierna för  anorexi.

hjartelyckanskaniner
12/10/10, 11:04 PM
#3

Jag har inte gått någon diagnos men läste i Sydsvenskan om ätstörningar och kände igen mig på en. Kommer inte ihåg just vad den heter men det är att man blir rädd att gå upp en massa i vikt när man äter tex 3 godisbitar.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

HannaM
12/10/10, 11:07 PM
hjartelyckanskaniner
12/10/10, 11:27 PM
#5

Jag tänkte på en sak. Måste man vara extremt smal för att vara anorektisk? Eller man kan bara äta lite?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

HannaM
12/10/10, 11:31 PM
#6

#5 Undervikt är en av diagnoskriterierna för anorexia. Annars tror jag man får en uns diagnos, det vill säga utan närmare spcifikation. Det betyder inte att själva tänkandet och störningen är mindre allvarlig.

Annons:
hjartelyckanskaniner
12/10/10, 11:52 PM
#7

#5 för min mamma äter ungefär som om hon åt 3st barnmatburkar varje dag men hon går inte ner i vikt utan snarare tvärtom. Vi säger till henne att hon ska äta mer för att kroppen ställer in sig på svälltläge och man går inte ner i vikt utan istället upp i vikt.

Jag tänker alltid på vad jag äter och skulle jag äta för mycket så tycker jag att jag är dum mot mig själv. Äter ungefär 3ggr/dag och godis på helgen. Men efter att jag ätit godis så känns det så hemskt. Som om jag skulle gå upp 10kg utav ett Daim eller så. Sen tänker jag att om jag ätit något onyttigt så måste jag träna en massa dagen efter.

Jag är inte underviktig utan väger 76kg till mina 172cm. Jag har ett mål att gå ner till 55kg till sommaren och tränar 5ggr i veckan.

Just nu känns det välldigt deprimerande då det inte syns på vågen och inte mycket heller med måttbandet. Känns som om jag ska ge upp och sluta äta överhuvudtaget. Jag är aldrig sugen på något utan bara äter för att äta.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[Golgadoth]
1/5/11, 8:46 AM
#8

Jag har tyckt att jag är tjock ända sedan 12-13 års åldern.
Har velat gå ned i vikt sedan jag fyllde 14 eftersom folk, även lärare, sagt att jag äter för mycket, är för tjock osv.
När jag var nio börjae jag spy okontrollerat efter maten. Läkarna trodde först det var bullimi men det kontrollerar man ju själv över..^^
Efter typ fem år så sa läkarna att det var reflux, så jag spyr varje dag, ibland är det jättemycket, beror på vad jag äter eftersom jag också har matallergi.
Detta resulterar till att jag blir hungrig sjukt snabbt igen, dock äter jag bara högst två gånger om dagen.
Väger 60 och är ungefär 165 cm lång vilket jag tycker är för mycket.
Typ 49 är perfekt för mig.

[Kameran]
1/5/11, 6:48 PM
#9

Jag har diagnosen anorexia

coffee-girl
1/7/11, 7:02 PM
#10

Det här blev mitt första inlägg i Ätstörningar ifokus…

Jag svarade Har ingen diagnos men börjat inse att mina vanor till mat inte är normala… *suck*

Trollhassel
1/13/11, 1:38 PM
#11

Anorexi men har blivit frisk och varit problemfri i 3 år nu. Kommer fortsätta så.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

N-Jorgensdotter
1/24/11, 11:35 PM
#12

Jag har diagnosen Anorexia!

Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com

N-Jorgensdotter
1/25/11, 10:21 PM
#13

#7, Hur utvecklades allt?.. Blev det ngt mer? Jag menar vad sa läkarna?

Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com

Annons:
[Bolten]
1/25/11, 11:35 PM
#14

#3 vilken ätstörning är de du menar?

hjartelyckanskaniner
1/26/11, 12:15 AM
#15

#13 vi har inte varit hos någon läkare.. De skulle ändå inte sagt något eftersom vi inte ser ut som skelet utan snarare tvärtom.

#14 som jag även skrev via SMS så kommer jag inte på vad den heter. Lästa det i Sydsvenskan för flera år sedan, som jag även skrev i kommentaren?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[h-malm]
1/28/11, 9:36 PM
#16

Har inte nån ätstörning. Äter som en häst. Tränar mycket och äter alltid 2-3 portioner till lunch. Är 164 cm och väger 50-52 kg. Låter kanske mycket men jag är inte tjock, och inte pinsmal. Jag är helt lagom =)

[Golgadoth]
2/1/11, 7:42 PM
#17

#15 menar du UNS?

hjartelyckanskaniner
2/1/11, 7:53 PM
#18

#17 Jag vet inte vad den heter.. och som du kan läsa högre upp i tråden så frågar jag om man måste vara supersmal för att lida av anorexia eller om man ''bara'' måste ha tankarna:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[Golgadoth]
2/1/11, 8:15 PM
#19

#18 jo, läste det^^
Anorexi är väl just det, undervikt och att man är smal. Jag kan inte tänka mig att en som väger t.ex. 100 kg och har dom tankarna kan bli diagnosierad med anorexi :/
Men har man bara dom tankarna och liksom försöker att gå ned i vikt på olika sätt, då är det nog UNS.

hjartelyckanskaniner
2/1/11, 8:21 PM
#20

#19 Då har jag väll UNS:) men jag försöker äta och jag har fått tillbaka hungerkänslorna. Men jag kommer inte gå till någon läkare. Har gått till läkaren för en sjukdom och nu fick jag en tid? De sa i början på januari och fick en tid 15/2..

Nej, nu ska jag inte göra mer OT i tråden^^

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
[Golgadoth]
2/1/11, 8:23 PM
#21

#20 kanske :p men har du bmi under 17 kan det ju också vara anorexi^^ vet ju inte hur gammal du är eller längd/vikt..
Haha. ^^

hjartelyckanskaniner
2/1/11, 9:57 PM
#22

#21 Jag har lååååångt över 17^^

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[Mirka]1
12/21/11, 4:15 AM
#23

Jag röstade på "Har ingen diagnos men börjat inse att mina vanor till mat inte är normala"

mjuhm
12/22/11, 12:30 AM
#24

"Har ingen diagnos men börjat inse att mina vanor till mat inte är normala."

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

WilmaP
12/23/11, 1:05 PM
#25

"Ja, jag har diagnosen anorexi"

Justsmiile
12/25/11, 11:57 PM
#26

anorexi står det på papperna…
känner mig inte som en anorektisk person för jag känner mig oehört tjock.

det är så sjukt med ätstörningar.
man vill förändra allt och alla andra är så finare eller smalare än en själv.
Om man får en komplimang för t.ex ens ögon blir det att man tänker att nej, det finns miljoner som har finare ögon än mig…

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

Jetaime
12/29/11, 9:22 PM
#27

"Har ingen diagnos men börjat inse att mina vanor till mat inte är normala"

Jag har insett det för ett bra tag sen, men inte gjort något åt det. Aldrig sagt det högt till någon levande människa, inte velat inse…

Annons:
[Yrva]
12/30/11, 11:32 PM
#28

"Ja, jag har diagnosen anorexi"

Eeia
1/7/12, 3:03 PM
#29

Just nu har jag diagnosen bulimi. Jag pendlar dock väldigt mellan de olika diagnoserna och har gjort större delen av mitt liv ända sedan jag var tio, fyller snart tjugofem. Hade en period då det var ganska lugnt på "ätstörningsfronten" men det berodde nog främst på att jag då missbrukade andra substanser. Jag har helt klart en missbrukarpersonlighet. Det var inte länge sedan jag var anorektisk och det är sjukt men jag längtar ju nästan tillbaks dit. Det är så dubbelt allt just nu.

Önskar alla er som lider av ätstörningar styrka att inse att livet är så himla mycket mer än mat, vikt, kontroll, etc. Det finns ju en hel fantastisk värld där ute som väntar på oss.

Zadeira
1/9/12, 1:48 PM
#30

Jag tror att jag har börjat få någon form av ätstörning. Eller rättare sagt, jag vet det.

Emma_a
1/21/12, 7:58 PM
#31

Jag har just börjat inse att jag har en ätstörning och fick diagnosen anorexia igår:(.

[NoOrdinaryGirl5]
1/25/12, 8:42 PM
#32

Jag har fått höra av andra att mina vanor till mat inte är normala men jag håller inte med. Tog därför "bara här av intresse"

ramgona
2/1/12, 12:32 PM
#33

jag har nån sort av ätstöning har väl ednos men har int fått de diagnoserat kan va perjordvis utan mat el äta extremt lite sen normalt igen .. o så tibaka ri att inte äta nå … :( så här har de varit sen 1995 :( .. har vart på terapi men int för äs utan för depression jaja de va de

http//www.raakisliv.blogspot.com

läs gärna :D

[Fiction]
2/8/12, 9:00 PM
#34

Jag saknade alternativet "nej, men jag har haft (anorexi)". Är frisk sedan ett antal år tillbaka. Svarade därför att jag läser av rent intresse.

Annons:
Epica
2/10/12, 9:27 PM
#35

Saknade också alternativet att man tillfrisknat…

Shasti
2/19/12, 3:06 PM
#36

Jag har bantat mer eller mindre hela mitt liv. Som tonåring fick jag anorexi. Det gick över i bulemi eller BED som är mer korrekt. Jag har aldrig fått det dokumenterat då jag aldrig blivit tagen på allvar.

Jag äter idag en medicin; fluoxetin, som ska verka mot bulemi men jag fick den mot ångest och depression.

Har ännu inte fått hjälp mot mina ätstörningar…

"Den som går sina egna vägar behöver ingen karta"

Wand
2/19/12, 3:16 PM
#37

Jag har ingen diagnostiserad ätstörning, men jag har i hela mitt liv haft ett sjukt och dåligt förhållande till mat och mig själv. 
Har försökt banta sedan jag var 9 år, och periodvis i hela mitt liv har jag försökt svälta mig själv. Har alltid hatat mig själv för att jag tycker så mycket om mat, och jag har alltid hatat min familj för att jag växte upp med matälskare. 

Har gått på svältdiet (naturdiet, dvs shakes) 5 gånger i mitt liv. Dessa perioder har jag mått så extremt bra, känslan av att vara hungrig har alltid gjort mig lycklig på något vis.

Det är inte förrän nu för bara någon vecka sedan som jag insett att det faktiskt inte är något fel på mig trots att jag är lite större än alla andra. Just nu känns det som att jag kan börja gå över till en sund inställning och livsstil, men jag vet också att inte alltför snart så kommer jag att ramla tillbaka i de gamla tankebanorna.

Jag får kämpa varje dag med att hålla mig kvar i den plats jag är just nu, för jag känner mig så lättad och lycklig.
Det är ju faktiskt värt att kämpa för.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

theraphosa
2/21/12, 12:26 PM
#38

Jag har anorexia nervosa. Va välldigt sjuk för 4år sen, vägde 30.5 kilo och tvångsmadades på sjukhus för jag höll på att dö av näringbrist.
Men idag är jag "frisk" =)

Varge dag är ju en kamp att inte falla dit igen, men de är bara att tugga o svälja och va glad att man inte svimmar när man ställer sig för fort längre.


Justsmiile
2/21/12, 1:42 PM
#39

#38 blir glad när jag läser detta :)
sjukt bra inställning och det är antagligen något av det jag saknar.
kep it up girl! ;)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

theraphosa
2/21/12, 4:00 PM
#40

#39 tack så mycke =) 

Jag såg ditt inlägg högre upp, jag har oxå sånna tankar fortfarande, även när jag va som smalast så såg jag mig själv som en fet och värdelös person, de gör jag idag oxå och mår psykiskt dåligt över mitt utseénde.
Men man måste lära känna sig själv och undvika situationer som triggar igång allt de där neggativa, jag kan inte se mig i helkropps spegel tillexempel, blir helt vansinnig på hur ful jag är, så jag undviker de. Har oxå sjukt svårt att ta komplimanger över mitt utseénde, börjar direckt tänka på hur ful jag är och hur denna person kan ljuga så åt mig. Och när jag känner att dom där jobbiga tankarna tränger fram så puttar jag tillbaka dom och låssas som att jag inte hört dem. De är svårt, men om man har nått possetivt att lägga fokus på så går de. De är små steg man tar hela tiden och man blir bättre och bättre. 

Hoppas de går bra för dig med! =)


[strondie]
2/26/12, 11:19 PM
#41

Jag ville att alternativet "jag vet inte" skulle finnas med..

Annons:
annika85
3/5/12, 9:04 AM
#42

Svarade att jag inte har någon diagnos men förstår att mina vanor inte är normala.

Skönt att veta att man inte är ensam.

Och när jag läser era inlägg så inser jag också att det kunde ha varit betydligt värre.

Antar att man får försöka vara tacksam för det positiva i livet och slute fokusera på det negativa.

Annisangel
3/9/12, 8:29 AM
#43

Fick min diagnos för flera år sen (2002) men är i dagsläget en "nykter anorektiker" om det finns sånt uttryck! Äter bra och motionerar måttligt! Livet känns underbart att leva nuförtiden!!

Kram på er!!

Många Goa Kramar

Annisangel

agge65
3/16/12, 3:02 PM
#44

Jag är mamma till en kille som just blivit fri från svår anorexia. Det har varit en sväng med tvångsvård och sjukhusvistelse, ett år som jag inte kunnat jobba och han inte kunnat gå i skolan på grund av den jäkla sjukdomen. så peppar, peppar att han fixar det här nu.

http://enovalkommengast.wordpress.com/

[Tovab]
3/29/12, 12:49 PM
#45

Vad otroligt jobbigt och tråkigt det måste vara att ha en ätstörning. Har själv några kompisar, ingen av dem underviktig men de får ångest när det äter och kan aldrig riktigt njuta av maten. Jag kan även få höra värsta storyn om hur den där mackan med ljust bröd kommer få mig att gå upp MINST 2 kg och oj vad jag kommer bli fet.. Jag vet inte ritkigt, när jag var mindre hade jag svårt att äta bland folk. Jag har alltid varit liten och tunn. Ville inte äta kött och vid varje måltid blev det livat, kompisars föräldrar tyckte jag var oförskämd som inte ville äta kyckligen elelr så.. Mat blev ju en negativ sak redan när jag var väldigt liten. Då snackar vi alltså barnsben på 7 år. Fortfarande vegetarian men folk accepterar det bättre. folk får helt enkelt leva med det. Mina fosterföräldrar lagar vegetariskt till mig. Hemma hos pojkvännen fixar dom alltid en enskild rätt åt mig för att jag ska äta ordentligt. Nu är mat baar positivt då ingen klagar på att jag är oförskämd som inte vill äta, inte heller bråk kring maten utan jag äter helt enkelt det som är utan kött bara. Sen äter jag ganska mycket hela tiden. Och har äntligen fått en normalvikt när jag äter regelbundet. Var ju dålig på det förr men det var aldrig pga att jag mådde dåligt över mig eller vikt utan det var ju för att hemma blev det bråk såfort mat var inblandat just för att jag vägrade äta kött.

[silkesnosen]
3/30/12, 8:52 PM
#46

Svarade att jag läste av intresse, men jag har haft ätstörningar, men är så gott som frisk idag. Jag kommer alltid att få undvika "triggers", men mår bra :)

monstermash
4/14/12, 1:24 PM
#47

Jag har ätstörningar utan diagnos, dock mår jag mycket bättre idag. Glad

[AmandaO]
4/15/12, 10:34 AM
#48

"Har ingen diagnos men börjat inse att mina vanor till mat inte är normala"

Alla i min omgivning (+ läkare) påstår att jag har en ätstörning. Och jag vet att min relation till mat inte är sund. Men å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att banta. Är liksom bara inte hungrig

Annons:
Upp till toppen
Annons: