Annons:
Läst 4743 ggr
loviisa
8/13/10, 10:10 PM

Jag kan inte behålla maten längre

Har haft / har en jobbig relation till mat.
Haft de senaste året. Men nu i sommar har det verkligen spårat ut rejält och jag har försökt och sökt hjälp men inte fått någon. Men jag har nu byggt upp mig själv lite i självförtroendet och börja äta mer, bla har jag börjat äta frukost igen.

Men efter allt jag stoppar i mig nu kräks jag upp / får riktigt svårt att behålla.

Vet att det är dumt att nu helt plötsligt börja äta från att inte gjort det. Men jag vill inte göra det här. Har kräkts upp frukosten varje dag denna vecka, igår oxå middagen. Idag var jag även nära att kräkas upp lunchen, då jag var på festival riktigt jobbigt. 

Hur ska jag göra? Jag vill behålla maten! Ändå fast det känns skönt att det kommer upp för jag är rädd för att bli tjock… Men något kan man väll få behålla ändå..

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

Annons:
Tofu
9/6/10, 12:57 PM
#1

Låter som du måste äta små måltider men ofta.

Tugga väl och drick ordentligt till maten.

Undvik socker-helt.Socker ger ofta illamående i synnerhet om man har någon brist tex mineralbrist eller för lite magsyra.

Till frukost gröt' finns flingor som man snabbt kokar gröt på.Ät något salt till gröten-skinksmörgås på grovt rågbröd.(inte sylt)

Cocosfett' kan hjälpa mot helicobakter-magsårsbakterien.Ofta är det den som spökar.

Magsjukdomar är en Folksjukdom i Sverige.

Köp Omega3 kapslar eller Linolja och ta en matsked på morgonen efter gröten.Finns också nyttiga tarmbakterier köpa som kapslar.Dessa hjälper hela mag-tarmsystemet att må bättre.

[wylga]
9/16/10, 10:00 PM
#2

Har ungefär samma problem, bra att veta vad man kan göra åt det.

Rulltis
9/17/10, 10:53 AM
#3

Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver..

Om du tycker om att läsa så kan jag rekommendera boken Mattillåtet av Gisela Van Der Ster, läste den själv när jag gick på behandling för min bulimi..

Ta hand om dig

HannaM
9/17/10, 2:19 PM
#4

Jag tycker du ska prata med en läkare om problemet. Om du vill sluta kräkas men kroppen inte kan hjälpa till behöver du kanske hjälp av något läkemdel eller tips från dietist/läkare om hur och vad som fungerar bra att äta tills du kommit i balans.

[stjej]
10/23/10, 10:48 PM
#5

Känner så väl igen mig i ditt inlägg!

Man vill inte spy, men kroppen (o hjärnan) tvingar en nästan att göra det!

SaaraE
11/11/10, 12:06 PM
#6

Om man har sdåana problem tycker jag att det är jätte viktigt att försöka få hjälp. det glädjer mig att du har försökt söka hjälp. Vart har du försökt? Om du går i skolan kan du vända dig till kuratorn eller skolsystern, annars finns det vårdcentraler som tar emot hjälp om det är så att man blir nekad ätstörningsvård inom psykiatrin.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
loviisa
11/13/10, 1:42 AM
#7

#6 , nu kan jag behålla maten men ibland kan jag dock få tillbaka det lite att jag inte kan behålla den.

men jag har kvar lite att jag inte riktigt vill äta så mycket, men jag försöker tänka att det inte gör något att gå upp lite och sedan går man ju inte riktigt upp bara för att man äter normalt.. men det är svårt.

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

SaaraE
11/15/10, 11:38 AM
#8

Friskt tänkt av dig. Precis det är inte så att man bara fortsätter upp och upp för då skulle ju alla gå runt på stan med svår fetma, och så är det ju inte;) Kroppen har en vikt som den vill vara på. Äter man friskt och normalt, vill säga inte undviker saker hit och dit kommer kroppen att själv veta vad vi ska väga.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

melany
11/22/10, 11:47 AM
#9

vet exakt hur det är. för mig är det också så, jag vill inte, jag säger innan att jag INTE ska men kan inte låta bli..jag måste annars kan jag inte koppla av och drabbas av ångest. tycker att du ska kontakta läkaren elr hälso centralen…för vet hur jobbigt det är men du måste få råd och hjälp..ätstörningar är ett helvete och det önskar man ingen :( kämpa på nu och lycka till=)

"En ljusets krigare behöver inte bevisa att den andres väg är fel,för att tro på sina egna vägval"

 

Upp till toppen
Annons: