Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 2640 ggr
zazzmi
2010-07-22 16:12

anorexia i släkten?

Min mamma var lite "småmullig" som ung, och fick anorexia på gymnasiet. och efter det har hon aldrig fått tillbaka sin vikt. hela släkten är jättesmala allihop, Och jag undrar om det kan ligga i släkten typ?

Annons:
loviisa
2010-07-26 03:25
#1

Att vara smal kan ligga i släkten och generna, så det kan man ärva men mer vet jag inte faktiskt.

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

mieeow
2010-08-09 01:35
#2

ärligt talat tror jag att det är samhället som utvecklar det.

Jag menar, de flesta som får det är ju ungdomar i tonåren ungefär. Och under tonåren är det ju meningen att man ska gå över från barn, till vuxen. Då är det ju självklart att man iakttar de vuxna för att kunna göra som dem.

och om jag säger såhär: Vilken vuxen har inte sagt: "nej tack, inga fler kakor nu, måste tänka på formen". Eller: "nej, jag ska inte ha så mycket sött". eller liknande.

Då blir det (att tänka på hur kroppen ser ut, inte för tjock osv) ju automatiskt något som hör till vuxenvärlden?

sedan om man t.ex har dåligt självförtroende kan det gå överstyr och utvecklas till en sjukdom…

Jag vet inte, det är min uppfattning iaf. Ärligt talat har jag ingen aning om det är ärftligt.. :P

[wylga]
2010-09-16 21:57
#3

Man brukar säga att det är ärftligt på samma sätt som andra psykiska störningar också kan vara det. Naturligtvis behöver man inte bli sjuk bara för att någon i ens släkt är det, men jag antar att det ökar riskerna.

HannaM
2010-09-16 23:34
#4

Sen är det ju också så att smal inte är samma sak som ätstörning. Tänkte på när du sa att hela släkten är smal. Det handlar ju inte främst om vikt utan om tankar och ätbeteende.

Upp till toppen
Annons: