Annons:
Etikettbehandling
Läst 2224 ggr
jossehhh
7/6/10, 12:57 PM

oavsiktligt avslutad behandling

Hejsan. Detta blev lite långt. men hoppas verkligen någon vill läsa och svara.

Jag har social fobi, ospec ätstörning och en släng av lite deprissioner här och var.

För fyra år sedan gick jag på behandling på östra, anorexi bulimi, och det tyckte jag var rätt så värdelöst, och jag tror att jag i slutet mer gick upp i vikt för att slippa åka dit och få vara ifred med min kropp.

För ett år sedan insåg jag att jag inte riktigt funkade längre, jag började svimma, umgicks inte med någon och ja, det var liksom tillbaka. så jag sökte hjälp. gick till vårdcentralen och fick en remiss till anorexi bulimi.

För ca ett halvår sedan "började" jag på behandlingen, fick göra ett test, och sen skulle jag bli hjälpt och botad, så att säga.

Jag vet mycket väl att det mesta ligger hos mig själv, men den hjälpen jag har fått, även denna gången av samma behandlare, är för mig mycket värdelös. Vi har mest suttit och pratat om oviktiga saker, hon har bett mig skriva upp vad jag äter, och även om det fick mig att äta mindre och känna mig dålig och klart påverkade mig negativt, varför ska jag föra matdagbok i över en månad? hon visste efter en vecka hur jag åt. så sa hon att jag skulle fortsätta. Och det var för 3 veckor sedan.

Jag har precis fått nytt jobb och skulle ringa henne måndag för tre veckor sedan, och boka nya tider som passade mitt schema, men det har jag inte gjort. Jag har helt enkelt inte hört av mig alls, även om vi bestämde att jag skulle göra det. Det är ett faktum. Att det sen är pga ångest, orkeslöshet och andra saker som hon borde vara mycket väl medveten om jag har verkar inte spela någon roll.

Igår fick jag ett brev:

Hej!

Jag skriver till dig eftersom du inte ringt, angående planering för fortsatta besök läs, (planering för dom två veckorna som är kvar, innan hennes 4 veckor långa semester). Kanske kan du just nu inte avsätta tillräckligt med tid för att arbeta med en behandling. efter samråd med ansvarig läkare har vi därför beslutat att inte erbjuda dig ytterligare tider utan ser vår kontakt som avslutad.

Jag önskar dig en trevlig sommar, och sen hennes namn.

Jag känner mig dum, avvisad, felbehandlad och jag tycker det är sjukt att dom kan göra såhär?!

Dom har inte ens ringt, en enda gång. tycker man inte att dom borde kunna göra det? att bara, utan min åsikt, utan att ens ha "friskförklarat" mig, avsluta min behandling via ett brev?

Annons:
vildkatta
7/7/10, 12:55 AM
#1

Jag tycker att hela ätstörningsbehandlingen som erbjuds till stor del är felaktig.. Och med tanke på hur mina försök till att få vård gått så är jag inte förvånad.

Det med ätstörningar - och tex drogberoenden - är ju sånt att ingen annan kan "fixa" en. Man MÅSTE göra jobbet själv (tyvärr) och eftersom det är så stort behov av ätstörningsvård i samhället i dag så har dom väll den pollecyn att hjälpa de som aktivt "tillåter sej hjälpas".. Jag har ju tex blivit nekad vård två ggr på olika behandlingshem pga att jag varit för sjuk..

Jag säjer inte att det är rätt, men det kan vara en förklaring..

Men om du ringer henne nu och snackar med henne kan hon f*n inte ignorera det och sätta dej längst bak i kön igen!!! Dessutom måste hon ta hänsyn till din andra problematik (som socialfobi etc) och du nehöver ett NÄTVERK av hjälp där du får behandling och stöd för ALLA bitarna i din problematik, annars går det inte!

Jag tycker du ska ringa till henne och försöka att inte vara arg, utan förklara ingående om hur du har det och be om hjälp - tex att du mår så pass dåligt å har såpass svårt med det sociala att HON måste hjälpa till att hålla dej "på kroken".

LYCKA TILL!! Å fortsätt kämpa!!!!

@}-->---

jossehhh
7/7/10, 12:45 PM
#2

Tack! Ja du har verkligen rätt. Jag har inte direkt känt mig "hjälpt" av behandlingen, vet att dom inte kan bota mig, men har inte heller fått några direkta sätt att hjälpa mig själv heller. men jag har ändå velat gå eftersom jag på alla möjliga sätt som går, vill försöka bli frisk.

Känner inte att jag kan prata med henne igen, eller gå dit, eftersom jag inte känner mig välkommen eller önskad.. ka be mamma ringa, och sen tänker jag faktiskt kolla upp om hon verkligen får göra såhär. Jag har en bra familj, och "klarar" mig, men hade personen i fråga vart ensam så..

vildkatta
7/7/10, 11:25 PM
#3

Förstår dej helt att du inte vill gå dit. Å då ska du följa det. Men jag tycker du ska söka PROFESSIONELL hjälp för dina andra problem.. Ätstörningar är ju oftast bara ett symptom av andra bakomliggande problem..

Dom borde åtminstonde ha ringt.. Och de borde remittera dej vidare nu.

Men efter mina nio år med konstanta ätstörningar så vill jag verkligen tipsa om att söka hjälp.. Jag har blivit avvisad - och fått dålig hjälp etc å tänkt att jag kan fixa det själv, men jag har inte kunnat det (säjer inte att du inte kan fixa det själv!! men iaf) och pga att jag tänkt så å försökt ensam så många ggr så har åren gått..

Där jag går nu - heter Carema Hjärnhälsan - tror det fins över hela landet. Där finns iaf det mesta - KBT, grupp, enskillt, diagnosutredning, läkare mm.

Uppdatera gärna om hur det går!

Upp till toppen
Annons: