Annons:
Läst 2131 ggr
Saga85
2010-05-25 20:14

ÄS och tandhälsa

Jag är en sån som har aldrig haft hål i någon tand eller drabbats av tandvärk. Tiden med äs och kräkperioder har dock satt sina spår - tänderna har frätts så att det ser ut som om jag slagit av småflisor på kanterna och jag har periodvis värk i tänderna (även detta lär ju vara ett resultat av bortfrätt emalj).

Som tur är har jag antagligen bara drabbats av småhål som lyckats repareras av sig själv. Är dock lite rädd för att tvingas till tandläkaren och dessa ska se dessa ruiner efter min mentala dipp.

Någon som varit med om tandhygienister som påpekat sönderfrätta tänder och/eller "anklagat" en? Är sönderfrätta tänder något som kan återbyggas (naturligt) eller är man ärrad för livet (= kommer att vara mer mottaglig för infektioner)?

Skäms för mycket för att fråga en (tand)läkare om det.

Annons:
HannaM
2010-05-26 00:08
#1

Jadu jag har ingen aning men nog borde dom kunna bygga på med lite ny yta? Slår man av flisor och så så kan dom ju smaska på lite smet och bygga nytt.

[Tassy]
2010-05-31 15:11
#2

Jag sitter i samma båt med tänderna, men har inte varit hos tandläkare efter sviterna. Men en bra tandläkare kommer att vete precis vad som har hänt förmodligen, de är väldigt skickliga på att se sådant. Sen är väl bara frågan hurpass finkänsliga de är på att hantera det. De kan ju dock omöjlkigt veta om man har ätstörningar eller bara problem med magen som gör att man har kräkts mycket, så anklaga dig kan de inte göra utan att klampa i klaveret. Däremot kan de fråga om de misstänker något.

Saga85
2010-06-13 17:31
#3

Jag hamnade på en förfest med tre tandläkarstudenter och pratade med en av dem lite förtroligt. Hon sa att det nog inte finns så mycket att göra, utan att man helt enkelt för vara extra noggrann. Hon dubbelkollade även med sina "kollegor" fast drog till med "ja, om man fått frätskador av t.ex. en kost med extremt mycket läsk och liknande".

De bygger mest på om man slagit bort större delar av tanden. Jag fick en sån lagning när jag var yngre pga jag slagit bort en bit tand. Den har dock åkt av efter min tid med äs.

Upp till toppen
Annons: