Annons:
Läst 6467 ggr
[Tassy]
4/23/10, 4:50 PM

Magproblem

Jag behöver tips på hur jag ska kunna få min mage i bättre skick. Den är förstörd efter mycket kräkningar, och inget tycks hjälpa.

Jag äter 40 till 80mg omeprazol dagligen, (har långa uppehåll emellanåt då medicinen annars slutar ha effekt)

jag äter 200mg dimetikon upp till 4ggr dagligen

jag äter verum hälsofil med bra bakterier

jag dricker actimel

jag petar i mig activia emellanåt, eller annan yoghurt med bakeriekultur.

Jag försöker att hålla mig till att dricka vatten och äta snäl mat, men ibland blir det tyvärr dålig mat för magen då jag inte ensam om att planera maten, och orkar inte alltid hålla koll på att jag får något jag klarar.

Tips/råd?

Annons:
kittun1
4/26/10, 12:26 AM
#1

Min mage har varit helt störd efter 25 år av kräkningar. Började äta enligt lchf för 1.5 år sedan. När jag håller mig till den kosten så är min mage snäll och fin. Tillför jag bröd, pasta, potatis eller ris så spårar den ur direkt. Har även märkt att frukt och rotfrukter skapar samma problem så de undviker jag också.

Precis som du så försökte jag självmedicinera med allehanda bakterier utan några som helst resultat. Det enda som hjälpt är att äta kolhydratsnålt och att inte snåla på fettet. kolla in på kolhydrater i fokus om du vill ha mera information:-)

[Tassy]
4/26/10, 12:45 AM
#2

LCHF passar tyvärr inte mig, bland annat för mycket svår äggallergi. Klarar inte feta produkter över lag, och inte mycket fibrer heller för den delen. Jag har provat LCHF, slutade på akuten. Men tack ändå för tips.

HannaM
4/26/10, 2:05 AM
#3

Provat bulkmedel? Hjälper väl inte direkt mot smärtan men är ju avföringsstabiliserande så att säga. Mjukar upp hårt och tjockar till löst så man slipper litegrann av dom där växlingarna mellan fiarre och förstoppning (med dom smärtoorna). Jag käkar inolaxol men om jag inte minns tokigt tål du inte det då det innehåller gummi. Men, det ska ju finnas fler sorter.

Annars säger jag som du, vad tusan ska man göra?

[Tassy]
4/26/10, 2:13 AM
#4

Jag är gummiallergiker ja Tungan ute och i övrigt är jag rädd att prova bulkmedel, är de inte massa fibrer? nåja, jag kanske ska ge det ett försök trots allt.

HannaM
4/26/10, 2:17 AM
#5

#4 Jo alltså.. det är väl det det blir när man inte tål gummi, fibrer alltså. Men du kan ju fråga på apoteket vad dom har i alla fall…

[Tassy]
4/26/10, 2:23 AM
#6

Yes, jag får ta mig i kragen och fråga. Har varit lite skeptisk till bulkmedel, är skadad efter att ha jobbat så mycket med gamlingar och skurat skit hela dagarna… Hmm

Annons:
HannaM
4/26/10, 2:25 AM
#7

#6 Haha… men då kan jag göra dig lite glad.. sen jag börkade käka bulkmedel har jag haft diarre två gånger och båda gånger endast under någon timme. Innan dess var det flera gånger i veckan när jag ägnade flera timmar åt panikrusningar och jag vågade knappt lämna hemmet.

[Tassy]
4/26/10, 2:27 AM
#8

Jag får dock sällan diaréer, det är mera.. skokräm. Ursäkta detaljerna Obestämd Mitt främsta problem är smärtor, det känns som om hela systemet är sönderfrätt.

HannaM
4/26/10, 2:30 AM
#9

#8 Skokräm är omysigt det med. Det har varit helgens upplevlese.. igen… Fast jag liknande det mer vid sconesdeg. Detaljer kan jag ta=p Det sägs att magmassage kan hjälpa? Antar att det är om man har gaser som behöver förflyttas? Eller är seg.. för att väcka igång systemet?

HannaM
4/26/10, 2:31 AM
#10

Åh, sen äter jag bifolac också. Mera mjölksyrebakterier men i pillerform. Inbillar mig att det gör något positivt.

[Tassy]
4/26/10, 2:34 AM
#11

Jag tänkte prova bifolac, men ska försöka få det på recept, det kostar ju skjortan! Skrikandes

Magmassage är min bästa vän! Det lärde jag mig också när jag jobbade med gamlingar Tungan ute

HannaM
4/26/10, 3:12 AM
#12

#11 Jo jag är lite sugen på att ha den på recept men bråka med läkare igen.. 30 kapslar räcker inte så långt när man äter två på morgonen och två på kvällen. Får försöka komma ihåg det när jag träffar henne nästa gång.

[Tassy]
4/26/10, 12:54 PM
#13

#12 Där har jag tur och har en kanonläkare som verkligen lyssnar. Jag kommer nog seriöst att gråta den tagen jag blir tvungen att byta bort honom :P Han är en sån där en på miljonenläkare.

Sen har jga bara några kr kvar till frikort resten av året på apoteket, så det är värt att knöla lite Skrattande

Annons:
HannaM
4/26/10, 2:00 PM
#14

Ah=) Såg något i en tidning nyss. silicea gel eller något hette det. Skulle vara bra för alla magproblem, smärtor, gaser, diarre halsbränna och kräkningar.

[Tassy]
4/26/10, 2:53 PM
#15

#14 Det kan jag inte äta, minns inte varför, har grubblat på den förut Tungan ute

HannaM
4/26/10, 11:38 PM
#16

#15 SÅ synd, det var ju ett mirakelmedel i tidningen hälsa=p

[Tassy]
4/29/10, 6:44 PM
#17

Inväntar läkarbesök nu kl 18:15, får se om det ger något mer än ett hål i plånboken..

[Tassy]
5/4/10, 6:28 PM
#18

Sådär, celiaki och reflux var det. Äter nexium för refluxen, och ska försöka sadla om till glutenfritt. Obestämd

HannaM
5/5/10, 1:12 AM
#19

Skönt med svar även om det var något som begränsade ditt liv lite till. Men, det går ju i alla fall förhoppningsvis att få en rätt hyffsad mage igen.

[tililili]
5/5/10, 8:04 PM
#20

Orkade inte läsa jättenoga, men såg ordet "glutenfritt" :P

Det funkar för mig!! eller gör magen mkt bättre i alla fall. det måste dock vara naturligt glutenfritt, klarar inte vetestärkelsen heller…:(

Vet inte om jag egentligen är glutenintollerant rent medecinskt för jag bara uteslöt det och då går det inte att göra undersökningen, men jag anser att mår jag bättre så så behöver jag ingen diagnos… men kan vara något att tänka på innan man utesluter det!! Doktorer gillar nämligen diagnoser, kan  vara lättare att få mer hjälp senare kanske om man blivit diagnostiserad.

Annons:
[Tassy]
5/5/10, 8:19 PM
#21

#20 Hmm, men det är på läkares inrådan jag utesluter nu i två veckor, sedan ska provokation göras i och med en vanlig måltid, så ska vi se vad det ger för resultat.

[tililili]
5/12/10, 9:12 PM
#22

ok :) följ läkarens råd :)

Upp till toppen
Annons: