Annons:
Läst 2894 ggr
Bunn
3/5/10, 4:32 PM

Gå upp i vikt?

Det finns så otroligt många forum, siter, reklamfilmer i både tv, tidningar och radio om hur man snabbt och enkelt ska gå tillväga för att gå ner i vikt, men sedan jag blivit "friskförklarad" har jag verkligen kämpat för att gå upp i vikt.

Sedan jag blev frisk har jag inte kunnat känna hunger. Så att lyssna på kroppens egna signaler, hjälper inte i detta fall eftersom jag inte känner av om jag är hungrig eller ej och glömmer därför ofta bort att äta.

Jag fryser jämt, mensen strular och humöret är inte alltid på topp vilket inte är så konstigt. Jag vill så gärna gå upp i vikt för jag orkar inte vara trött, frusen och på dåligt humör längre!
Hur ska jag bära mig åt när jag inte kommer ihåg att äta?

Jag tar tacksamt emot alla de tips och råd jag kan få.

Annons:
HannaM
3/5/10, 5:09 PM
#1

Sätt larm på mobilen för att komma ihåg måltider? Även om du itne är hungrig kan du ju ta någonting då. En liten frukt eller lite yoghurt eller vad som helst så du får in rutiner för när du ska äta.

Bunn
3/5/10, 5:15 PM
#2

Precis… rutiner är viktigt!
Mobillarm vet jag dock inte om det fungerar eftersom jag inte alltid hör det, men tack för tipset :)

HannaM
3/5/10, 5:29 PM
#3

Du kan inte få eller investera i en armbandsklocka med larm, den har man ju med sig jämt så man kan inte råka lägga den ifrån sig.

Har du någon du kan skapa rutinerna med? Någon som du försöker att alltid äta lunch tillsammans med tillexempel?

Bunn
3/5/10, 6:14 PM
#4

Den enda jag äter med är min karl, dock är det sällan vi äter något annat än middag tillsammans. Han går på dagarna och jag är för tillfället arbetslös. Han hinner inte äta på morgonen, äter lunch på skolan och om någon av oss orkar laga så äter vi middag ihop.

Tyvärr har jag inga vänner, kollegor eller liknade där jag bor.

SaaraE
3/5/10, 7:38 PM
#5

Äta efter klockan är ju det som brukar hjälpa en. Vissa får hålla på med det i flera månader eller till och med år för att bli friska. lycka till=)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[tililili]
3/5/10, 8:24 PM
#6

Be din man ringa dig när han sätter sig och äter mat.

 Det gör han säker gärna om du ber honomGlad

Annons:
Bunn
3/5/10, 9:39 PM
#7

#5 Har försökt äta efter klockan, men kommer snabbt ur rutin eftersom jag glömmer.

#6 Bra tips! Det gör han säkert, men jag ogillar att känna mig som en last.

[tililili]
3/5/10, 10:24 PM
#8

Inte för att göra så att du känner dig som ännu större last, men jag tror hat lider mer av att du mår dåligt…

Han skulle nog göra vad som helst för att du ska bli frisk, inte för att slippa lasten utan för att han bryr sig om digGlad

Bunn
3/5/10, 10:35 PM
#9

#8 Tack för det! :)

[tililili]
3/5/10, 11:59 PM
#10

Det brukar vara så, man ska bara orka ta emot hjälpen:) och det verkar du ju kunna,

önskar mig det, mest av allt… att våga bli frisk

Bunn
3/6/10, 8:46 PM
#11

#10 Håller tummar så att du ska våga ta steget!

HannaM
3/6/10, 8:53 PM
#12

Känns det lättare för dig om han skickar ett sms? Istället för att ringa och pminna tänkte jag? Om det känns som en lite mindre "börda"" för dig. Eller, det kanske är lättare att låta bli då.

Bunn
3/6/10, 9:00 PM
#13

#12 Tror inte att skillnaden är så stor egentligen.

Annons:
[tililili]
3/7/10, 12:28 PM
#14

Jag tror att just samtalet med honom kan vara bra, till en böjan, åtminstone de första dagarna…

vet inte varför, men det känns som om det skulle ge mer…bara min tanke

Bunn
3/7/10, 5:38 PM
#15

#14 En bra tanke, tycker jag!
Kan tänka mig att motivationen, eller vad jag ska kalla det, blir större om jag får höra hans underbara röst i telefon än ett pip ifrån mobilen.

[tililili]
3/7/10, 6:24 PM
#16

typ så jag tänkte, senare kanske det räcker, men i början:)

Bunn
3/7/10, 10:19 PM
#17

Vi har pratat om det och han kommer att ringa.
Dock så tror jag inte att han ser detta som ett lika stort/allvarligt problem som jag gör.. kanske för att han inte kände mig då jag var sjuk

HannaM
3/7/10, 11:11 PM
#18

Åh, jag hoppas det kommer fungera bra för er båda två!

Bunn
3/7/10, 11:14 PM
#19

#18 Tack snälla! :)

Han är ledig nu i veckan som kommer, men veckan därefter ska han börja ringa… Får se hur det går

Upp till toppen
Annons: