Annons:
Etikettbehandling
Läst 2666 ggr
SaaraE
2010-02-07 13:46

Ätstörningsvården i Sverige

Jag är väldigt upprörd för en sak som min vän berättade för mig igår. Hon är själv väldigt sjuk i sin anorexi. Har gått en mängd olika behandlingar och även spenderat en del tid på behandlingshem och sjukhus. Nu nekar norrköpings kommun (där vi bor) henne en plats på ett behandlingshem med motiveringen

"Östergötland har inte någon ätstörningsvård som sker på behandlingshem i sin hemort eftersom att Videgården las ned (ett behandlingshem som funnits för ätstörningar) Därför är procent antalet för iväg skickade personer med ätstörningar till andra kommuner för högt från östergötlands kommun."

Det gör att inte kommunen får skicka lika många personer till behandlingshem längre eftersom att vi har brist på det här. Jag vet inte hur ni reagerar men jag tycker att det är skrämmande att man kan neka vård till en tjej som håller på att gå under på grund av sin ätstörning. Blir både ledsen och förbannad när sådant sker. En pengafråga, men ska det få ske trots att många riskerar att mista livet under tiden vår ätstörningsvård byggs upp?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
[Tassy]
2010-02-18 16:33
#1

Ush! Det är ju rent ut sagt fruktansvärt, så får det inte gå till! Din vvän har självklart rätt till vård.

Upp till toppen
Annons: