Annons:
Läst 4702 ggr
SaaraE
2009-09-21 00:43

Matdagbok

Det här är något som jag skulle rekomendera alla att testa och skriva. Det kan man även testa om man vill träna själv och inte söka behandling. Det är väldigt tufft i början och det gäller att vara helt ärlig mot sig själv. Men på det sättet kan man bli bättre och inse vad man har för typ av problem.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
AnneN
2010-01-10 17:21
#1

Ja ett jätte bra tips!

Jag skriver min matdagbok på http://www.matdagboken.se och det har hjälp mig väldigt mycket att få bättre koll på vad jag äter och vad jag bör undvika att äta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaaraE
2010-01-11 13:36
#2

Nackdelen kan ju vara i det att man blir besatt av att skriva matdagbok att man över huvud taget inte kan tänka sig att testa att inte skriva den en dag.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

AnneN
2010-01-11 19:32
#3

#2 Ja det är ju en risk, men i så fall är det nog inte bara ätstörning man lider av utan även tvångssyndrom eller liknande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaaraE
2010-01-18 14:38
#4

tvångssyndrom hör till ätstörningar.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

AnneN
2010-01-18 21:19
#5

#4 Jo jag menade andra tvång än "bara" det som har men ätandet att göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaaraE
2010-01-19 14:32
#6

Jag förstår det. Det finns en punkt, tvångstankar inom anorexin som är så vanligt bland anorektiker att det nästan alltid förekommer i den typen av sjukdom. Ex. man måste ha sakerna i en viss ordning, tvångsmässiga beteende i att tvätta sig eller kläderna man har på sig. Ja du känner säkert till massa du också:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
TheWildRose
2010-02-28 14:42
#7

Det var såhär jag upptäckte att jag faktist bara åt 1 macka och ev nån liten maträtt(dvs nudlar) varje dag. Har gjort så flera år.. Inte konstigt att min kropp inte mår bra..

LinnB
2010-02-28 22:54
#8

Jag började skriva matdagbok då jag var sjuk. Jag blev ännu sjukare. Så det kan tyvärr slå fel också…

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

HannaM
2010-02-28 23:27
#9

Jag vet alltid att jag är på väg neråt när jag börjar bokföra vad jag äter… Jag har ännu inte fastnat riktigt men så fort jag börjar skriva upp så äter jag också mindre. Vill inte se massa mat uppskrivet på listan.

SaaraE
2010-03-01 23:39
#10

Man ska ju aldrig skriva matdagbok om man inte är tillsagt att göra det av någon form av behandlingsperson som man även går igenom den med i efterhand. Annars ger det bara för mycket ångest, mer tänkande kring mat och så vidare. Finns ju även två sätt att skriva matdagbok på. Antingen räknar man exakt ut vad och hur mycket man har ätit för att "hålla koll" eller så gör man det ur behandlingssynpunkt och gör det för att försöka bli frisk. Det var det sistnämda som jag syftade på i huvudinlägget!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

LinnB
2010-03-02 09:03
#11

Förstod det. Men tänkte bara att det kunde vara bra att varna för det förstnämnda också. :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[tililili]
2010-03-05 21:08
#12

Om man skriver matdagbok så ska det vara för att se att man får i sig tillräckligt eller för att se att man äter ju alldeles för lite, upptäcka att oj, ok, det här räcker inte:p

annars ska man låta bli

Och skriv inte in i såna där näringsberäkningsprogram, utan bara på ett papper, vad och ungefärlig mängd, räkna inte, om det inte är en kontroll för att få Upp mängderna tillräckligt

Correduttan
2010-03-14 23:30
#13

Jag skriver matdagbok och träffar min kurator/behandlingsperson 1 ggr i veckan och går igenom tankar/kännslor med mera som påverkar vad jag ätit o hur lite… Detta har funkat superbra för mig :)

Annons:
[YlvaP]
2010-03-17 21:53
#14

Jag skriver i både matdagboken.se och i en vanlig anteckningsbok. Jag lyckats minska på mitt intag med hjälpa av dessa "böcker".

Saga85
2010-03-29 04:23
#15

Jag gör mitt bästa för att inte föra matdagbok, det gör det bara värre för min del. Äter jag för lite blir det en push till att äta mindre, äter jag för mycket leder det till ångest och hets.

[YlvaP]
2010-03-30 10:52
#16

Jag skriver inte upp längre men jag försöker att hålla samma eller lite mindre varje dag. Blir väldigt ensidig kost men jag vet vad jag får i mig.

[Golgadoth]
2010-04-05 02:27
#17

Sjukt att man måste vara minst 18 för att gå med där Förvånad

Upp till toppen
Annons: