Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 4365 ggr
SaaraE
2009-09-20 23:01

Tips på maträtt

Det kan vara väldigt svårt för en person med ätstörning och dess familjer att laga mat. helt plötsligt så ska det vara flera måltider som är lagade per dag då man försöker bli frisk. I denna tråd tänkte jag att vi kort och gott kan skriva in mat tips!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
[Tassy]
2009-09-28 13:04
#1

För mig var gröt det enda jag fick i mig i början, sedan lite matigare soppor och slutligen gick jag över till "fast" mat så som kokt fisk, sallad, ris och olika grytor. Min mage var så förstörd att jag rentav inte kunde behålla vanlig fast mat i början.

AnneN
2010-01-10 17:14
#2

Kan vara svårt att ge mattips då man inte vet vilken ätstörning det gäller, det är nog en del skillnad mellan att försöka tillfriskna från tex anorexi och BED.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
2010-01-10 17:17
#3

I mitt fall gäller det bulimi

SaaraE
2010-01-11 13:40
#4

Jag tänkte mig att det är bra om riktiga mattträtter ges som förslag och inte vad man åt när man var som sjukast. Det kan lätt trigga igång sjuka personers tankar. Dräför endast förslag på vanliga goda rätter man själv gillar.

Min personliga favorit:

Bulgur och grönsaksblanding, Kyckling och sweet chili sås. salt och vitlökskrydda

Mumms!Skrattande

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

DoD
2010-01-11 20:46
#5

Jag tror att de kan vara bra att ha lättätna/druckna saker i hemmet så som nyponsoppa och fil tex? soppor som varmakoppen tror jag också kan vara bra, ibland kanske man behöver friheten att kunna äta efter/före dom andra familjemedlemmarna.. iaf känner jag så.

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

HannaM
2010-02-25 14:38
#6

Fisk i alla former. Lax i ugn med bara citronpeppar på är en av mina favoriter. Man kan också använda potatisskalaren och göra långa remsor av olika rotfrukter och lägga under fisken så har man tillbehören fixade samtidigt.

Annons:
Spruca
2012-12-23 12:29
#7

Älskar lax med ris/bulgur, citronsås och grönsaker :) Ångestfritt för mig. Fullkornspasta med köttförssås har jag heller inget problem med nu. Man blir ju faktiskt inte tjock av att äta normalt har jag förstått nu :D

Spruca

 

Upp till toppen
Annons: