Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 2994 ggr
Linus-the-bunny
2011-03-06 16:28

Min vän behöver hjälp

Har en kompis som har ätstörning, Hon lever på Choklad,läsk och deserter. Hon har haft ätstörningar sen förut. Kan man få tillbaka mensen efter anorexi? Hur ska jag hjälpa henne??

Annons:
lolzitz
2011-04-26 12:47
#1

jag är ingen expert. men jag skulle tycka om ifall någon av mina vänner kom över nån kväll i veckan med en påse ingredienser och lagade god mat med mig. se till att det är något hon tycker om så att det blir roligt för henne. tjejkväll med fin middag och lite vin kanske?

när jag var sjuk så slutade jag laga mat helt och det kan faktiskt vara lätt att glömma hur man gör. hur konstigt det än låter. att ha lite matkrig med en kompis samtidigt som man lär sig laga favoritmaten igen är helande för själen, och det är roligare att äta något man lagat själv. och har man kul samtidigt är det lättare att inte fokusera på att man äter.

tjata inte på henne dock. då brukar det bara bli värre. låt henne äta hur mycket choklad hon vill och försök trycka in lite riktig mat, istället för att ta bort deserterna.

gör mat till något roligt. en hobby ni kan njuta av tillsammans =)

jag känner ju inte henne. men det är något som funkar för mig iaf.

om man kan få tillbaka mensen vet jag inte. men jag tror det. beror nog på hur länge man har varit sjuk och hur mycket skada kroppen tagit..

lycka till!

bex
2011-04-27 10:01
#2

Kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter att ha varit nerbruten av en sjukdom som anorexi. Givet vis ska man komma ihåg att vi är alla är unika och att det finns de som kan ha störreproblem med att återhämta sig än andra. Men det enda som kroppen inte rent "fysiskt-praktiskt" kan åter skapa är tandemalgen som tar stryk om man kräcks efter som magsyran är så stark. Allt annat kommer att komma tillbaka när man tillfrisknar.

Det man kan göra som vän är att vara där och inte döma beteendet. Ofta ligger det andra saker i grund för att man är sjuk som exempelvis ett starkt kontrollbehov, man känner sig bekväm i en offerrollen, man kan vara rädd för misslyckande.

Har själv varit i sitsen med sjukdomen och är nu frisk. Mitt tips till dig är att som tidigare nämt bara finnas där och vara en vän att alltid fråga om hon vill vara med även om hon undviker kontakt. Undvik att börja annpassa sitvationer efter henne för mycket, som att inte gå ut och äta eller själv inte äta godis eller mat när ni ses, det är då man bekräftar att hon är anorlunda vilket oftast dessa personer kan ha som en svårt att ta. Men åter igen vi är alla olika och man måste alltid möta personen där hon själv är.

Hon har tur som har en komipis som dig som bryr sig och egagerar sig.

Ett varmt lycka till!

AiCherryDaisuki
2011-05-31 11:17
#3

Hej. Jag måste instämma i vad personen över mig säger. Kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter en svält. Jag har själv varit där, så av egen erfarenhet har jag själv förbluffats över hru mycket en människokropp kan orka med. Vissa är starkare än andra, det är livets gång. Din vän ska vara glad att hon har en vän som du som verkligen bryr dig och har hjärtat på rätta stället.

Inte tjata på henne, då blir hon säkert bara mer irriterad. Försök att finnas för henne om det är tungt. I små steg skulle hon behöva ändra i sin kost,men om hon inte är redo så ska hon vänta tills hon känner sig så pass säker på att hon vill bli bättre.

Det är vanligt att man förlorar mensen när man drabbas av anorexi/bulimi och i de flesta fall så har den återvänt till det normala. Det tar självklart olika lång tid för den att komma tillbaka.

Se till att hon inte blir isolerad, då stänger hon in sig själv i sin ångestbubbla. Var som du är, och hjälp henne på det sätt du själv känner är det bästa.

Lycka till och varma lyckönskningar.Hoppas verkligen att hon blir bättre!!

Upp till toppen
Annons: