Annons:
Läst 2059 ggr
LitenPyssling
2011-04-15 10:52

Hur ska jag göra?

Jag var överviktig som liten och är rädd för att åka tillbaka.
Idag håller jag en normal vikt som jag är nöjd över, men jag har en ovana gällande min relation till mat.

Det är så att när jag har tråkigt, och det kan vara minsta lilla tråkighetstecken, så går jag och letar upp något att äta.
Så fort jag känner mig minsta lilla uttråkad så går jag och letar upp något.
Detta gör jag även om jag varken är sugen elle rhungrig, jag går och letar i alla fall och det kan bli allt ifrån en frukt till en portion med kött och ris eller liknande. Har vi godis eller liknande så som bullar så går jag och tar detta i första hand.

Hur kan jag göra för att sluta upp med detta?
Jag har försökt med följande:
* Gå ut till stallet och vara där
* Plugga
* Ut och gå
* Ut och springa
* Styrketräna
* Lyssna på musik
* Sitta vid data
* Spela TV-spel

Anledningen till att det inte fungerar är för att om jag tränar eller liknande så har jag ingen motivation, motivation får jag genom att ha en kompis med mig som jag tränar tillsammans med vilket jag inte har då pojkvännen går i skola eller är på gymmet dessa stunder.
Det är med andra ord vanligast då jag är ensam.
När jag pluggar kan jag tänka på vad vi ska äta och oavsett hur mycket jag försöker få bort tankarna kring detta så går de lika snabbt tillbaka till mattänkandet och jag känner mig helt plötsligt hungrig - jag gör med andra ord mig själv hungrig genom tänkandet.
Om jag lyssnar på musik blir jag fort uttråkad då musiken inte blir bra när jag är ensam, oftast. Det låter tråkigt och jag gillar inte låtarna som jag normalt älskar.
Om jag spelar TV-spel så slutar jag snabbt då det blir för enformigt.
Att gå ut till stallet är alltid roligt, men sen när allt är klart så är det in igen och många gånger har jag tvingat mig själv att ta en promenad istället för att gå in men det fungerar inte då jag snabbt vänder igen.
Att sitta med data har hittills varit bästa sättet, där kan jag kolla på en del olika sidor och hittar alltid något att söka på och kolla upp eller så hittar jag inlägg att läsa här bland annat.
Problemet här är att jag inte har internet på veckorna efter skolan och då är inte data ett alternativ mer än på helger..

Igår köpte jag ett par inlines som jag ska börja åka tänka jag, måste dock ha hjälm och skydd innan samt att all sand tas bort ifrån gatorna och jag vet inte hur länge det tar.
Så jag hoppas det blir lite enklare.
Pojkvännen är hellre på gymmet än här hemma och tränar då det finns mer saker på gymmet, trots att han vet att jag kan komma med en hel hög med övningar som kräver en hel del.
Men på gymmet har han ju också sina träningskompisar…. Antar att jag inte riktigt räknas som träningskompis trots att jag har väldigt krävande och givande övningar =(

Hur ska jag göra?
Jag har ingen träningskompis som kan motivera mig, jag måste ha med mig någon annars slutar jag inom 5-10min och då tar det inte längre än 5min innan jag bärjat leta efter något att äta..
Jag vill bryta denna ovana!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
HannaM
2011-04-16 17:53
#1

En ide är ju att du berättar för honom om problemet (om du inte redan gjort det) och frågar om han inte kan tänka sig att träna eller ta en promenad med dig när du behöver avleda tankarna.

Finns det någon du kan ringa och prata bort tid med? Jag brukar kunna gå rätt långa promenader bara jag har någon att prata med och det går nästan lika bra med någon i telefonen som någon vid sidan av mig.

Finns det något du kan göra som är att ta hand om dig på något sätt? Så du får ut något av det (som man får av att äta, det är ju gott). Tillexempel ta ett bad, måla naglarna, ta hand om fötterna..

LitenPyssling
2011-04-17 08:00
#2

#1 Jag har pratat med honom om detta, han hänger enkelt på en promenad eller en träningsstund problemet är att han har antingen BUP (visserligen en gång i veckan), gymmet med kompisarna eller så är han på skolan. Jag har 2 förmiddagar som jag bärjar halv 1 och då börjar han 08:15. Dessa förmiddagar är värst för mig och det har nu slutat med att jag kliver upp och går till skolan samtidigt som han gör det trots att det är 4 timmar tills jag börjar.

Jag klarar inte av att stå/sitta still när jag pratar i telefon så på så sätt är det ju bra, men jag får ofta ont i huvudet när jag pratar längre än 5-10 min och jag vill gärna ta minst 30 minuters promenader.

På veckorna bor jag i en lägenhet tillsammans med pojkvännen, och här i stan ogillar jag ganska starkt att vara då det inte finns någon skog som jag normalt väldigt gärna går runt i och då behöver jag inte heller någon kompis med mig utan går väldigt gärna själv just i skogen.
Det är bara skogen som jag kommer på sm jag kan göra och som tillför mig bra stunder med avslappning och tid att rensa tankarna.

Sitta i duschen brukar kunna vara en stor avslappnings sak för mig, men den avslappningen varar i max 10min sen är jag uttråkad och måste verkligen göra annat, dessa 10min gör verkligen underverk för mig trots att det är en så kort tid.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

HannaM
2011-04-17 10:33
#3

Det låter ju visserligen inte så dumt att du åker tidigare till skolan. Det är inte lika lätt att äta av tristesse och du kanske kan få något skolarbete gjort? Finns det någon i din klass som du tror skule vilja komma och sitta tillsammans med dig någon gång ibland så blir det ju roligare, kanske har ni något skolarbete som båda måste få gjort.

Har ud möjlghet att hänga med honom till gymmet? Ni behöver ju inte köra samma grejer om han är där med sina kompisar men om man bara tar sig dit tycker iaf jag att man brukar komma igång.

LitenPyssling
2011-04-18 09:02
#4

#3 Jag har inget emot det eftersom att jag inte blir uttråkad på samma nivå. Och sen får jag en del skolarbeten gjort om jag har något liggande så det är egentligen bara positivt.

Jag har inte pengar till att gå på gym, pojkvännen och hans kompisar går på samma skola och där får man gymkort ifrån skolan som man får låna över 2 dagar gratis, så han och hans kompisar gymmar alltså gratis och gymmet är mitt emot deras skola (20m).
Dessa kort får de låna hur ofta de vill bara de lämnar tillbaka dagen efter typ, ska jag gymma på samma gym så måste jag betala minst 300kr och det har jag inte råd med ärligt.
Jag gör precis samma ävningar som de så jag ser de bara som en rolig sak att få gymma med de och jag vill verkligen gymma men jag har inte råd. =(

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

HannaM
2011-04-18 09:23
#5

Sicken  skit med gymmet, du råkar inte fylla år snart så d u kan önska dig ett gymkort i födelsedagspresent?

Annars är det ju kanon att det fungerar att åka till skolan även om det är tråkigt att missa sovmorgon.

LitenPyssling
2011-04-18 10:30
#6

#5 Jag fyller år om 6 månader så det är ganska långt dit =/
Sen vet ja att jag inte kommer få detta då jag blir 18 och ska betala själv.

Hehe, jag kan ändå så inte sova om han inte är där, jag blir så uttråkad så jag kan inte somna om (lättväckt så han kan inte gå utan at jag vaknar). Så det är inte så mycket att grubbla över =P

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
HannaM
2011-04-18 11:03
#7

Nämen dåså=) Gå till skolan låter ju som en bra ide, har du lite att plugga skulle du ju kunna gå en bit av vägen (eller hela om det inte är så långt) för att fördriva tiden lite mer, kanske åka inlines snart också?

LitenPyssling
2011-04-18 12:43
#8

#7 Problemet är ju att detta gäller ju hela min fritid med, när jag är hemma - överallt. =/

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Upp till toppen
Annons: