Annons:
Läst 1579 ggr
[Pewsi]
2011-07-29 17:59

Problem med maten..

Min läkare på BUP säger att om jag inte börjar äta, hamar jag på ätstörningskliniken. Jag vill inte dit, men jag kan inte äta. Jag går på concerta, abilify och atarax.. Efter jag började med medicinerna så tappade jag matlusten totalt. Jag kräks nästan varje gång efter en måltid, har ångest över att bli tjock, blir stressad när alla tjatar om att jag ska äta och känner mig totalt värdelös som faktiskt inte kan äta som en normal människa.
Vad ska jag göra för att börja äta igen? I alla fall äta lite?

Kom gärna med råd!

Annons:
HannaM
2011-07-31 09:59
#1

Alltså, det är ju egentligen "bara" att äta och tugga och svälja. Tyvärr är det där bara inte så jävla bara som folk försöker få det till men det är rent krasst vad man ska göra. När jag var inne en snabbis på äsklinik så var det bara att äta med en gång. Jag kom dit någon timme innan lunch och när den serverades fanns inget alternativ, ät! Efter att ha levt på minsta möjliga mängd mat i flera månader blev det något av en chock minst sagt men jag kunde faktiskt både tugga och svälja trots att jag inte trodde att det skulle gå alls från början.

Självklart fick jag en mördande ångest efteråt. Självklart ville jag bara försvinna och dö i ett hörn men som alla glatt säger "ångest dödar inte". Inte för att det gör att den är lättare att stå ut i men när man väl kommit ut på andra sidan har man både ätit och överlevt.

Har du något som känns lättare att äta? För vissa är flytande lättare för andra annat. Finns det situationer när du känner att det är lättare? Tillsammans med någon speciell eller på en särskild plats? Jag har alltid haft lättare att äta sittande i bilen eller på utflykt tillexempel. Eller framför tvn så jag kan försöka distrahera mig och flytta fokus från maten. Att få i sig något är en vinst, att få i sig något gör att det blir lättare sen. En hjärna i svält fungerar inte som den ska och ångest och alla tankar blir så mycket värre när kroppen inte får den energi den behöver.

Men, det är inte lätt, det behövs att man verkligen vill, att man har någon som kan stötta en och att man vågar prova.

[WX5]
2011-08-07 18:23
#2

Äter liknadne mediciner och jag känner igen mig i det du skriver men nu är jag överviktig så jag har lite kilon att bli av med. har megasvårt att äta mat just nu.

Upp till toppen
Annons: