Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 4587 ggr
Pluupp
8/27/11, 7:41 PM

vegetarian - inte normal ?

jag har varit i kontakt med ätstörningsvården 1, 5 år ungefär. Är nästan frisk, enligt vad jag tycker. jag är hyfsat nöjd med min kropp, kan äta det mesta, isolerar mig inte längre och tar inte till svält när något jobbigt händer längre m.m.

jag är vegetarian.. Men!.. Jag blev det innan denna ätstörningsskiten började. Och jag blev ju inte vege för att jag ville banta, utan att jag ville inte käka djur. Så visst borde det vara ok att jag fortsätter vara vegetarian`? Det var jättejobbigt för mig när jag gick i behandling, då blev jag tvingad att äta fisk. men sen slutade jag med fisken när jag slutade behandlingen.

Men nu när jag är så gott som frisk, kommer en kvinna på ätstörningsenheten o säger att jag inte äter normalt när jag är vegetarian. Är det inte normalt att vara vegetarian? är det inte mitt val lixom.? jag håller ju min vikt på min kost nu så vad spelar det för roll?

ville bara skriva av mig

äsh, jag skiter i vad den personen säger, men jag blir bara så ledsen o irriterad…

hur säger dem där ni får vård? likadant där eller?

Annons:
HannaM
8/29/11, 7:16 PM
#1

Dom gör alltid så… eller, på capio var dom faktiskt vettiga i den frågan, åt man vegetariskt så gjorde man, det var inte mer än så däremot var dom otroligt otrevliga gällande det på scä och jag är ändå inte vegetarian, jag äter fisk men inget annat kött.

Pajjen
9/7/11, 1:01 PM
#2

be dem ta sig i röven! Jag är veggie och har varit det i fem år. och min ätstörning har jag iförsig haft sedan jag var sex år men inte i lika allvarlig grad som nu, men endå!

Vill man inte äta djur! Vill man inte!

Det är fan normalt, gud vad arg jag blir när folk säger att det inte är normalt med vegetariansk livsstil (kan man kalla det så haha?)

Argargarg. förlåt. ville mest säga att: det är hur normalt som helst! lika normalt som att den männskliga kroppen behöver näring i form av mat!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Pluupp
9/7/11, 8:48 PM
#3

håller helt totalt med dej!

jag blir bara så trött på dem när dem håller på så här!

varför skulle det inte vara normalt att vara veg.. så alla vegetarianer är onormala lixom? .. jag känner mig diskrimenerad.

Pajjen
9/8/11, 8:45 AM
#4

Ja, skulle seriöst pröva på att anmäla dem nästa gång dem påstår det. Haha, bara för att liksom. Dem måste ju inse någon gång att hur många veggisar finns det inte på vår jord?

De som är veg för religionens skull och de som är veg av andra själ. Helt normalt. Alltså!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

HannaM
9/8/11, 12:16 PM
#5

Till mando får man inte ens komma som vegetarian.. det är dock inget dom upplyser om på sin hemsida när man först söker vården. Varför? Jo för vegetarianer blir inte friska enligt dom. Så jag sa tack och hej och blev utan hjälp.

Pluupp
9/8/11, 12:35 PM
#6

#5 Så man måste vara köttätare för att få hjälp där? :(

Åh blir så aaarg! man måste tydligen vara köttätare för att få hjälp på vissa ställen :( va är det för fel på att vara vegetarian? varför skulle man inte kunna bli frisk som veg? :(

Annons:
HannaM
9/8/11, 12:50 PM
#7

#6 Jepp. Men muslimer behöver inte äta gris..

Jag säger ju spontant att ställningstagande som ställningstagande. Varför accepteras val i större utsträckning om det är en gud inblandad? Jag tycker att man ska respektera val oavsett varför dom är gjorda. Eller ja.. någon som blir veg enbart styrd av ätstörning ska kanske få hjälp att fundera över om det var riktigt bra men i övrigt.

Pajjen
9/13/11, 12:26 PM
#8

#7 det e väll det dom har fått för sig. att ALLA som kommer in dör och är veggisar har blivit det just pga ätstörning. men dom borde väll NÅGON JÄKLA gång inse att ALLA är inte veg pga av en fucking ätstörning.

jag vill bli frisk, aboslut! (även om det just nu verkar omöjligt)
men jag vill INTEINTEALDRIGALDRIG någonsin stoppa något som en gång levt i min mun!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

HannaM
9/13/11, 1:12 PM
#9

#8 Ka.. alltså det lär ju inte vara lättare att bli frisk om man ska tvingas äta något man mår ännu mer dåligt av att äta? Jag känner ett antal människor som är födda vegetarianer, dom har aldrig ätit kött i hela sitt liv. Det är ju förutom den psykiska äckelfaktorn rent jäkla elakt för dom riskerar ju att reagera fysiskt på köttet eftersom deras kropp aldrig har träffat på det.

Pajjen
9/24/11, 10:29 PM
#10

#9 Preeeecis!

Ush, vill inte veta hur min kropp hade reagerat på om jag hade ätit kött nu. Efter lite mer än fem år utan att så mkt som varit sugen på det. Hur skulle det då bli, jag vet ju liksom hur min kropp reagerar när jag äter eller dricker något och inte tål.

undra om det skulle bli samma sak då om jag åt lite kött.. men skulle inte vilja ens testa äta de ändå, trotts nyfikenheter. föredrar att se djuren som vänner eller med"människor" än som mat och jackor!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Saga85
11/1/11, 12:26 AM
#11

Jag blev ju iof inte inlagd pga av min ätstörning utan av helt andra anledningar - men jag fick vegansk kost trots att jag var underviktig och knappt åt de första månaderna. Visst att de frågade om jag kunde tänka mig att äta fisk eller ägg, men jag tvärvägrade. Hade inga näringsbrister så de hade ingen som helst legitim orsak att göra annat än att försöka "tvinga" i mig så mycket mat som möjligt…

Reby28
12/5/11, 6:55 PM
#12

Jag skulle aldrig äta fisk så länge ingen tvångsmatade mig, men då skulle jag förmodligen spy upp det igen ändå. Svälter hellre ihjäl än att äta ett djur. Den där kvinnan kan gå och köra upp sina fiskfiléer någonstans där solen inte lyser för en vegetarian ska kunna få i sig precis samma näringsvärden som en ickevegetarian. Det gäller bara att äta rätt. Blir så jävla arg på pantade idioter som påstår att vi BEHÖVER äta kött, för det gör vi inte. Hinduerna har överlevt i hundratals år utan kött så då kan vi svenskar också göra det.

Pajjen
12/8/11, 10:26 AM
#13

när jag blev inlagd hade jag brist på allt och lite till. typ. men när jag sa att jag var näst in till vegan (äter ägg, det är det enda) så gick dem med på det och jag fick den kosten direkt. dock vet jag inte om det kanske hade med att göra med att min mamma också var där när jag var inlagd, och sa att jag hade varit veg ett bra tag och att jag inte åt kött alls. ?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
monstret
3/19/13, 3:06 PM
#14

Att vara vegetarian är ingen ätstörning.men folk som är vegetarianer kan nog få ätstörningar på riktigt av att bli tvingade till att äta något dom mår dåligt av.

SaaraE
3/19/13, 8:14 PM
#15

Jag kan tänka mig att det blir rörigt när olika behandlings ställen ska säga olika och ha olika regler för att äta vegetarisk mat. Har en kompis som vårdats väldigt länge i vården för sin svåra anorexi. Det finns ställen där hon inte fått undvika kött, andra där hon "enbart" har behövt äta kycklig och fisk. Hon har varit vegetarian sedan hon var liten men de ger sig inte ändå och påstår att hon inte blir frisk utan köttet.

Blir väldigt irreterand av detta då hon mår så extremt dåligt av att tvingas äta kött!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Spruca
3/25/13, 8:34 PM
#16

Behandlare kan vara så sjukt korkade, de borde verkligen lära sig att tänka och visa respekt!

Spruca

 

Upp till toppen
Annons: