Annons:
Läst 3471 ggr
Zofia89
9/19/11, 2:14 PM

En ond cirkel!

Hej alla!

Vet int ätte riktigt om man kan kalla det för ätstörning men har ett stooort problem!

Har varit överviktig jätte länge och nu har jag ca. 40kg att gå ner, och då kommer jag inte ens att motsvara idealvikt =/ håller på med lchf…

Hur som helst så har jag funderat på mitt ätande… Jag äter när jag har tråkigt, är stressad och tröstäter… Detta slutar i en ond cirkel! När jag har tråkigt äter jag, därefter känner jag mig nere för att jag ätit och så tröstäter jag, sedan blir jag stressad för att jag inte vet hur jag ska få slut på det så stressäter jag… Efter en stund har jag tråkigt igen och börjar samma sak oooom igen =(

Detta är väldigt jobbigt för mig! Får inte slut på det =( Någon med samma problem? Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Vill inte ens äta "diet-enligt" när jag äter dehär extra "måltiderna" utan jag sätter i mig allt jag inte borde äta och detta hjälper ju inte riktigt viktnedgången…

Äter normalt (planerade måltider) 5ggr om dagen så med mina små mål av extra gotter går jag ju och äter hela tiden!!!! Konstant "hungrig"/sugen på nåt…

Tacksam för svar! =)

Annons:
MarieEriksson
9/19/11, 2:18 PM
#1

Tror du behöver läsa på mer om lchf.
Jag har läst flera med ätstörningar som blivit friska (säger man så?) av lchf.

LYCKA TILL!

Zofia89
9/19/11, 2:24 PM
#2

Tack =)

MarieEriksson
9/19/11, 2:36 PM
#3

Att kombinera lchf med sånt som inte är lchf antar jag ger viktuppgång.

Jag äter lchf.

Ta en timme i taget, det ÄR inte alltid så lätt. Prova att vara extra strikt ett tag så ditt sug minimeras/försvinner. Ät kyckling, kött, fisk, ägg och fett, typ smör eller olja så fort du är sugen. Tänk inte på hur mycket du äter, på det här sättet håller du dig mätt och kolhydraterna väldigt lågt.

Och kom ihåg att dricka oxå.

Varit inne på kolhydrater i fokus? Där finns massor att läsa och du upptäcker snart att du är långt ifrån ensam om att ha det såhär.

Lycka till igen och massa pepp!!

Zofia89
9/19/11, 3:13 PM
#4

Jo jag är med där oxå =) tack för bra svar =)

Justsmiile
9/22/11, 8:18 AM
#5

med LCHF behöver man inte äta 5 ggr per dag, eftersom man äter fett som tar lång tid för kroppen att ta upp.

ät bara när du är hungrig och läs på mer om det :)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

Zofia89
9/22/11, 8:39 AM
#6

Jag är hungrig hela tiden =D

Annons:
Justsmiile
9/22/11, 10:43 AM
#7

man blir inte det av strikt LCHF :)

LCHF är ingen bantningsmetod men det gör att man är mätt längre vilket resulterar i att man äter mer sällan.

de som väger för mycket går ner av LCHF och de som väger för lite går upp av det.

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

Zofia89
9/22/11, 3:57 PM
#8

Jag äter strikt lchf men är endå hungrig hela tiden =D

Varulvskaninen
3/21/12, 8:48 AM
#9

Likadant för mig! "Hungern" tar aldrig slut och det något att leva med antar jag! ^^

Kaiia
4/18/13, 1:29 AM
#10

Nu kanske tråden inte är aktuell längre, men skriver ändå…

Om du sätter klockslag för när du får äta och inte, och följer det i en vecka, så kommer det bli mycket lättare att äta mindre och nyttigare sen. De första dagarna är värst, men då får man tänka att det faktiskt inte är farligt att vara lite hungrig ibland.

Lycka till :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Zofia89
4/18/13, 10:13 AM
#11

Har nog samma problem fortfarande :(

Problemet med att hålla vissa tider är att jag då hela tiden går och tänker på mat och funderar och blir stressad…

Har märkt att det bästa är att ha nåt att göra så inte alla tankar kretsar runt mat, men sedan märker man plötsligt att man är vrålhungrig och så äter man allt man ser typ :/

Bläcket
4/19/13, 9:44 AM
#12

TS;
Äter du fortfarande LCHF? Om du fortfarande gör det, utan att få några ordentliga resultat så rekommanderar jag dig att sluta med LCHF.

Jag känner igen  mig i det du skriver. Försökte äta strikt LCHF, höll ut ett tag, sen gick jag loss och åt allt möjligt onyttigt. Allt från grädde och bacon till saffransgifflar och mörk choklad. Åt för att jag var så otroligt SUGEN. Och uttråkad, stressad etc.

Och jag gick såklart inte ner i vikt.

Nu äter jag lite mer kolhydrater och klarar av att ha en balans, klarar av att inte spåra ur. T.ex: lite banan i turkisk yoggi. En skiva fullkornsknäckebröd/mjukt surdegsbröd. En (1) kokt potatis. Några matskedar qinoua. Lättmjölk istället för grädde i kaffet. Havregrynsgröt. Honung i teet (dagligen). Fullkornspasta kanske 2 ggr/månad. Äter inte lika mycket fett som jag gjorde när jag körde LCHF, inga såser till middagen. Men fortfarande lax, kyckling med skinn, entrecote (fast jag skär bort fettet). Rikligt med grönsaker, nötter och vissa mejeriprodukter. Har dessutom ätit blodpudding med bacon och lingonsylt vid två tillfällen.

Går äntligen ner i vikt! Plus det allra bästa, jag mår bra och känner att jag kan äta "allt" utan att jag "förstört" för mig själv. Jag är mätt och känner mig i balans.

Sen är det såklart viktigt att ta itu med den psykologiska aspekten av det hela, varför är man stressad, varför är man uttråkad? Det kan vara jobbigt att börja rota i, men annars kommer du inte må bra ändå, hur smal du än är. Själv åt jag mycket för att jag var arbetslös och det skapade en stor oro och tristess hos mig. Nu har jag fått börja arbeta igen och jag har inte något behov att dämpa de jobbiga känslorna med mat.

Hoppas du hittar en balans, det tror jag är viktigast av allt. Lycka till, kram!

Zofia89
4/20/13, 7:55 PM
#13

Tack :-) jag går varje dag och tänker på att jag BORDE göra nåt åt problemen men får inget gjort endå :-( har funderat på hypnos för att få en början till hjälp iaf…

Annons:
Bläcket
4/23/13, 8:45 AM
#14

Hoppas det funkar för dig!

🌺

Upp till toppen
Annons: