Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 2460 ggr
[Vargöga]
2012-02-12 16:26

Hur får man i sig mat?

Hur gör man för att äta? Jag försöker att äta här på avdelningen men jag får bara inte i mig specillt mycket. Min läkare fick (tvingade) mig att ta bort min app som jag räknade kalorierna på. Men jag får fortfarande inte i mig någon mat. Några tuggor eller skedar och sen är jag proppmätt. Sen tar det stopp psyiskt också och det har blivit så att jag ratar fler och fler maträtter dels för att jag inte tycker att det är lika gott längre och dels för jag vet vad det innehåller. Alla här säger bara att sluta tänka och äta men det är verkligen inte lätt att sluta tänka. Hur gör ni andra?

Annons:
[Laauraa]
2012-02-13 09:20
#1

Det är nog som du skriver. Sluta tänk och ät. Det kanske kan hjälpa att göra något medans du äter så att du lipper att tänka på själva ätandet? Tex, titta på tv, datorn, se på film eller vad som helst! Bara du slipper tänka på det för det är då det blir svårt att äta. Gör inte ätandet till en stor grej, utan bara något naturligt. Det är naturligt att äta, alla måste äta och också du. Börja lite i taget och försök äta lite, lite mer för varje dag. Hoppas det ordnar sig och gör det inte till en stor grej för det är då det blir jobbigt <3

[Vargöga]
2012-02-13 10:14
#2

Tack för svaret. Här på avdelningen är det ju svårt att göra något annat men jag brukar ta med en kortlek till matsalen. :-)

[Laauraa]
2012-02-13 11:49
#3

Ja kortlek är bra :).

theraphosa
2012-02-17 08:46
#4

De är svårt att börja äta igen. Man måste förstå själv att man är sjuk, att man måste få i sig mat för att må bra och att bra mat är bra för kroppen. När man äter så slipper man känna sig snurrig och trött hela tiden och man årkar mycke mer när man äter nått. Så tänkte jag när jag börja "friskna" till.

Och ingen som har vart sjuk tror jag njuter av att äta, de är mer tugga svälj tugga svälj och ignorera földerna. För mig går de bra ju fortare jag äter men man får ont i magen efter, fast de är bara psykiskt så jag försöker ignorera kännslan och fokusera på nått roligare, exempel min hund eller mina grodor. Att tänka på nått man tycker är roligt och inte lägga så mycke energi på själva maten. De är en steg grej och tar tid, men är du inställd på att må bra och har viljan att må bättre så kommer de gå frammåt.

Man kan oxå inbilla sig att mat är jätte gott och prova allt och "tycka" att de är gott. Tugga svälj tugga svälj sen är de klart. Du har gjort ditt och kroppen kommer bli glad för energin du gätt den, nu kommer kroppen orka gå och röra sig utan att man svimmar =)

Jag tror att ju mer man vet om sig sjukdom och förstår själv att man har de, ju lättare är de att ignorera de jobbiga och undvika saker som är jobbiga och som triggar en till att spy/svälta.

De har funkar för mig iaf =)


[Vargöga]
2012-02-17 09:17
#5

Tack för ditt svar. Skall tänka på det. :-)

Upp till toppen
Annons: