Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 3456 ggr
Alex92
2012-04-06 20:36

Akut hjälp, syskon som svälter sig..

Jag har själv varit där, men jag fick massor av hjälp från vänner och stöttande familj, och jag mår nu bättre än någonsin!

Däremot har både jag och mamma upptäckt att min syster lider av en ätstörning. Sen kanske 2 månader som vi vet. Hade hon bara ätit något om dagen, kanske ägg, gröt, kött, vad som helst, hade vi inte varit lika oroliga.

Men hon äter ingenting. Kanske möjligtvis ett äpple ibland, vi har sett några äpplen på hennes rum.

Nu var det nog över 1 vecka sen hon åt någon mat. Visst har hon gått ner en del i vikt, men hon ser inte benig ut eller som en sticka, men då hade hon några kilon att ta av när hon började på sin såkallade "diet" som hon påstod… 

Hon verkar inte lida av synlig ångest, depression eller liknande, utan hon verkar ha fått stor viktfobi.

Hon kommer nästan aldrig ut från sitt rum, men så var det dock förut också…. när hon åt vanligt dvs. Men bara skräpmat. Sen började hon "plugga" några månader och där fick hon lära sig mer om kost, hälsa osv, sen dess började hon gå på diet och svälta sig! Hon sa det själv att hon fick höra det därifrån om kost och motion.

Hur hjälper vi henne? Hon säger saker som "Åh vad gott med pasta" "Jag tar ner maten" "Jag tar sen" "Jag har redan ätit massor" men ändå äter hon inget. Inte ens när hon lägger undan i lådor i frysen eller köper eget, det står där länge och kastas sen.

Hur gör vi? Hon är väl medveten om att vi vet om att hon går på "diet" för det nämner hon själv för oss att det är anledningen till att hon inte vill ha mat.

Jag är väldigt kunnig om hur och vad man ska äta, men min syster är nog den kräsnaste personen jag vet. Hon tycker nästan inte om någonting, i alla fall inte något nyttigt/bra mat, och det onyttiga är väl förbjuden mat…

Hjälp tack! Vi är väldigt oroliga…  vi vill ju inte låtsas som ingenting vecka efter vecka… vi väntade ett bra tag men det verkar bara bli värre/jobbigare för henne. :(

Annons:
HannaM
2012-04-10 11:34
#1

Konfrontera henne och berätta att ni vet att hon äter för dåligt. Att det inte finns en diet som gå ut på att leva på äpplen som kan räknas som annat än sjuk.

Hon kommer förmodligen hata er. Vara förbannad… men alternativet är ju att bara låta henne hållas och då är ju risken att hon dör i det långa loppet.

Det låter så förbaskat hårt men någon måste också någon gång berätta att dom förstår att det inte står rätt till. Oftast så vet den sjuka personen det innerst inne men viktfobin och bantningsbesattheten är starkare och större.

Var också noga med att förklara och visa att ni finns där och vill hjälpa till och att ni älskar henne.

Pilon
2012-04-12 03:41
#2

Visa henne bilder på hur hon kommer se ut om hon går ner i vikt. Hitta bilder på anorektiker som har utsatt sig själv för denhär "dieten" så kanske hon kommer på att det inte är en bra ide. Berätta att det är ett beroendeframkallande beteende. och om hon inte slutar nu så kommer hon fastna i det. Glöm inte visa bilder.

google har massa bra bilder du kan använda:

https://www.google.se/search?hl=sv&sugexp=frgbld&pq=accept&cp=4&gs_id=17&xhr=t&q=anorexia&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=709&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=VDKGT7SFAfT24QTN08X7Bw

HannaM
2012-04-12 11:14
#3

Vet inte, för mig hade bilder ite varit avskräckande. Det hade nog mest kännts.. triggande. Men vi är ju olika. För min del hade nog vetskapen om hur förbanat dåligt kroppen kommer må varit värre. Att jag skulle ligga i sängen på kvällen och undra om nästa hjärtslag skulle komma eftersom pulsen var så låg och oregelbunden tillexempel.

Alex92
2012-04-12 12:17
#4

Tack för svaren!

Hon fick flera olika symton i slutet av förra veckan, bl a orkade hon inte göra någonting alls, inte cykla, kände sig yr och väldigt svag, hade huvudvärk osv. Jag sa tydligt att jag har varit med om det där, och känner igen alla symtom, det beror på att du får i dig för lite näring.. hon tog åt sig allt jag sa och gick direkt och gjorde 2 portioner gröt. Efter den dagen har hon ätit aningen bättre faktiskt.

Dock drabbades hon av ryggsmärta och annat som inte hänger ihop med ätstörningen, så efter att hon började äta mer kom nästa problem, och när hon har den kraftiga ryggsmärtan kan hon inte äta.
Nu är hon på sjukhuset för undersökning. :/

HannaM
2012-04-12 12:20
#5

Vad skönt att hon tog åt sig. Håller en tumme för att värken går över och att hon fortsätter äta bättre.

agge65
2012-04-16 09:35
#6

Oj, hoppas verkligen att hon får hjälp nu när hon ligger inne. Fy fan för ätstörning :(

http://enovalkommengast.wordpress.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: