Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 1729 ggr
[AmandaO]
2012-04-16 19:45

Är ni som jag?

Jag har en väldigt osund relation till mat, och det vet jag. Jag äter när jag är hungrig och skulle aldrig få för mig att banta. Är en godis/frukt freak. Grejen är att jag sällan är hungrig. Mest törstig.

När jag går upp klockan 6 på morgon, är det kaffe, citronvatten, berocca, c-vitaminbrus och vanligt vatten som gäller. Vi snackar kannor. Någonstans i mitten på detta är det en powerwalk, situps och andra övningar. Sen en ca 8timmar senare käkar jag något litet. Om jag gör det. Kan vara frukt, godis eller om jag så vill mat. Men det är alltid minimalt.

Pasta, bröd och liknande är uteslutet. Aotomatiskt. Bara för att jag inte ska bli äcklad och känna mig allt för tjock när jag äter. Och då alltså kunna njuta av det jag äter.

Samtidigt vet jag att jag inte är tjock. Har man xs-s i kläder är man inte tjock. MEN, samtidigt som jag vet detta finner jag mig inte smal. Lite schitzo i tankarna när det kommer till mig själv. Har en skev uppfattning om hur jag ser ut som ni kanske förstår. Folk i min omgivning säger att jag är farligt smal, främmande läkare påpekar att jag är undernärd trotts att jag alltid sitter i stora kläder eller jacka och inte låter mig vägas. Tillochmed främlingar i kön på hemköp kommenterar mina stora godispåsar "du som är så liten, orkar du äta upp allt det?" "Du får gå före, den påsen ser väldigt tung ut för dig".

Finns det någon som jag?

Annons:
HannaM
2012-04-17 09:39
#1

Någon som du i bemärkelsen ätstörd oh yes. Däremot känner jag hunger. Min ätstörda del av hjärnan hatar det. Men på det stora hela är det väl bra att jag är hungrig för då äter jag förr eller senare.

Och äta bör man annars dör man som det brukar sägas. Banta är något du säger att du inte gör. Jag vet inte. Du äter på tok för lite, du utesluter vissa livsmedel för att du känner dig äcklad och tjock… Nej du bantar nog inte, du är nog mest sjuk.

Har du några planer på att söka hjälp och ta dig ur det?

[AmandaO]
2012-04-17 10:09
#2

Det jag menar är, att jag utesluter vissa saker så att jag kan njuta när jag äter. Kunna äta lite mer, alltså sallad till kyckling istället för ris. Saknar det inte heller. Å andra sidan kan jag trycka i mig en pizzabit och inte få dåligt samvete. Men annars är det inget bröd och liknande.

Nej har inga planer på att söka hjälp. Vet liksom inte vart?

Vuxenpsyk tvingade mig gå till en "mat-tant" för ett tag sedan. Det funkade inte, att skriva matdagbok är inte min grej. Då började jag tävla mot lappen liksom. Vilket gjorde att när jag väl var hungrig tyckte jag att jag kunde vänta lite till. Mådde inte bra av det, då jag gärna vill äta när jag blir hungrig. Och när jag berättade detta ville dom lägga in mig så jag slutade gå där. Dom förstod inte.

Upp till toppen
Annons: