Annons:
Etikettbehandling
Läst 1614 ggr
lovelivelife
2012-06-17 11:36

Träning och mens

Hej!

Jag är 17 år och fick min ätstörning när jag var drygt 15.

Har nu snart kommit upp till min friskvikt från en ätsröning som har varat i cirka ett år. Jag har fått en helt annorlunda syn på livet och framför allt på maten efter min sjukdom. Jag äter nu för att det är gott och för att man helt enkelt måste för att kunna leva och må bra. Har i princip inga ätstörda tankar kvar och mår så otroligt mycket bättre.

Men trots detta har jag ännu inte riktigt nått min målvikt utan har cirka 2-3 kilo kvar. Jag har heller inte haft min mens sen cirka två år tillbaka :(. Jag hann nästan inte få min mens innan jag blev av med den.. Jag var väldigt sen och har aldrig riktigt kommit in i puberteten, vilket min ätstörning också har varit en bidraganade faktor till.

Men min fråga är nu om man kan börja träna så succesivt nu även fast man inte har kommit upp i sin målvikt ännu eller har fått tillbaka sin mens. Jag har under hela ätstörningen hållt igång med både ridning och dans men nu är det sommarlov och det är slut på alla aktiviteter (förutom ridning).

Jag funderar därför på att kanske börja träna styrketräning ca 3 gånger i veckan för att få lite mer muskler och för att öka min aptit och för att framförallt må bra, träning är något jag älskar.

Men är det någon som vet om styrketräning kan vara en nackdel om man väntar på att få tillbaka sin mens?

Jag vet att jag kan äta mer utöver styrketräningen och att jag därför ändå kommer kunna gå upp i vikt. Men vill bara vara säker på att träningen inte förvärrar eller förlänger tiden i väntan på sin mens…

Hur var det för er när ni fick tillbaka er mens? Hur lång tid? tog det, och hur gjorde ni för att få tillbaka den?

Är väldigt tacksam för svar!!

Kramar

Annons:
Upp till toppen
Annons: