Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 4895 ggr
PiganX
2012-06-18 00:25

"Periodare"

Jag har mina perioder, ibland kan det gå hur länge som helst utan att jag äter något ordentligt. Detta har inget med min vikt eller mitt utseende att göra, tappar bara matlusten och blir äcklad av maten. Det är oftast under dessa perioder jag är som mest stressad (inombords).

Sen hux flux ändras det, och jag kan stoppa i mig hur mycket som helst. Äta en enorm portion mat, och en halvtimme senare inte känna mig mätt alls. Eller, jag känner ju att jag är mätt och inte behöver mer. Men min hjärna säger "ät", och jag kan bli som tokig i jakt på något passande att äta. Och det tar inte stopp heller, utan jag äter och äter och äter. Inte för att jag mår dåligt, utan för att jag inte har så mycket att göra, och för att jag måste. Jag kan inte förklara varför, men jag bara måste äta när min hjärna får för sig det, och då finns det ingen gräns.

Sen hux flux kommer jag in i en sluta äta - period igen. Då går det åt hur mycket pengar som helst på cigg. Men mat? Nej, det gör mig äcklad.

Någon som känner igen sig? Är detta en ätstörning?

Annons:
somjagvillvara
2012-06-19 03:07
#1

Jag låter lite dom dig, jag kan ibland träna hur mycket som helst och äta väldigt lite. Och tycker att jag klarar mig på det. (Dock är det för att jag känner mig tjock)

Sen kan jag en del dagar om jag vilar från träning känna världens matsug, och äta vad som helst. Får dock dåligt samvete men fortsätter ändå att trycka i mig…..

[NoOrdinaryGirl5]
2012-07-19 21:35
#2

Känner igen mig i vad ni säger båda två, 
Är just nu inne i en . . . ätarfas, får galen ångest och känner mig jätteskyldig.

somjagvillvara
2012-07-20 22:45
#3

Min fas pågår än…. Usch.. Just tryckt i mig mål 2 för dagen och ångest. Samt lite godis…. usch, fy blä.

SaaraE
2012-07-21 23:53
#4

Där har du en varningsklocka på att problemen med maten kan gå över till en ren ätstörningsdiagnos. Det är inte friskt att tänka på det sättet. Även om ni känner att det är svårt att tänka om kan man välja att inte agera på tankarna. Det är inte lätt att gå emot tankar att träna, inte äta, hetsäta, kräkas osv.

Men tänk att det alltid finns ett val och det är bara du som kan välja i slutändan. Jag kännr igen mig i det du skriver, jag var så när jag började bli sjuk.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

PiganX
2012-07-22 01:54
#5

#4 På vilket sätt blev du sjuk? Slutade äta eller åt för mycket? Eller ja, finns ju fler olika sätt men tog bara 2 exempel.

dyoxide
2012-07-24 22:42
#6

Känner verkligen igen mig. Har också perioder då jag inte vill äta alls, skippar måltider och blir äcklad, som du och vissa perioder då jag kan äta hur mycket som helst, men får enorm ångest efteråt.

Annons:
Pluupp
2012-07-25 23:47
#7

samma här… har haft ett x antal "perioder" då jag bara vill svälta mig.. då jag känner mig så äcklig, tjock, ful..

vill så gärna ha bort dessa dumma påhitt.. o har verkligen förstått att man mår ej bättre av att svälta sig.. dessa svältperioder gör inget bra! så jag hoppas jag kan hålla mig vid så jag har det nu…

Upp till toppen
Annons: