Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1351 ggr
SaaraE
8/6/12, 12:38 AM

I nattmössan

Jag har då ett evigt problem att sova. Förslag på dina rutiner som ger en bra sömn?

Det är ju trots allt lite små segt att vara vaken på nätterna när resten av huset sover.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Caf_Roy
8/6/12, 12:53 AM
#1

Mitt tips är väl att göra ett sömnschema och gå och lägga sig och släca lampan och stänga ögonen när det står i schemat att man ska sova.

Det finns något naturmedel-sömnpiller som ger en den där extra lilla tröttheten som gör att man somnar om man ligger till sängs och försöker som jag provat några gånger och de funkar. Men då måste man försöka sova för de ger bara en liten sovknuff, ligger man och läser när de sätter in är det kört.

Efter några dagar med regelbundet schema och extraknuff borde kroppen ha lärt sig när den ska sova och så länge man håller på schemat borde det inte vara några problem.

Det svåraste i den här lösningen är att slita sig från datorn i tid, men ta ut batteriet och sätt timer på kontakten så löser du det också.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tankgirl
8/6/12, 1:01 AM
#2

Jag läser oftast men ibland sätter jag på en "kroppsscanning", en slags meditation där man går igenom kroppsdel för kroppsdel och känner en del i taget. Finns säkert att ladda ner eller köpa på cd-butiker.

Brukar ha i mp3 och hörlurar helt enkelt :)

Lycka till!

Zadeira
8/6/12, 9:43 AM
#3

Det sägs ju att man inte ska sitta vid datorn eller TV:n en timme före sängdags, så prova det en veckas tid och se om det gör någon skillnad. Bestäm en tid då dator och TV ska stängas av varje kväll. Ta en kort kvällspromenad på 10 minuter och gör sedan lugna saker som ta ett bad, drick en kopp te och läs i någon bra bok. Jag brukar alltid göra ett par lugna, avslappnande stretch-övningar innan sängdags där jag fokuserar på att komma ner i varv.

Caf_Roy
8/6/12, 12:13 PM
#4

#3 jag har för mig att te innehåller en liten mängd koffein, så kanske byta ut det mot ett glas varm mjölk.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zadeira
8/6/12, 2:05 PM
#5

#4. Jag är helt koffein-immun så för mig spelar det ingen roll alls, jag dricker en liter kaffe och sover lika bra ;)

Varm mjölk och en banan är annars tydligen ett sånt där knep vid sömnbesvär har jag hört.

Caf_Roy
8/6/12, 3:15 PM
#6

#5 Ah. Själv blir man speedad en kvart av en klunk cola.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Peak303
8/7/12, 2:58 AM
#7

Jag har oxå problem med sömnen just för att jag väldigt lätt ligger och funderar långt ut på nätterna. Men för mig blev det lite lättare när jag började ha igång musik när jag ska sova. Då jag har den svårheten att jag måste veta att det är någon annan i närheten. Vet inte om det fungerar för dig men tänkte att det är kanske värt att testa. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

SaaraE
8/10/12, 1:09 PM
#8

Massa bra tips:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: