Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 3101 ggr
SaaraE
8/28/12, 11:25 PM

Light produkter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv haft väldigt svårt att släppa efter och inhandla annat än light produkter. Light läsk, sockerfri mat, lågkalori produkter och light livsmedel är något som alla med en ätstörning funderar över, förr eller senare. Vad tror ni? Är det verkligen dessa produkter som skapar en önskad viktnedgång eller kan det vara så att det ger motsatt effekt eftersom att de ämnen som finns i light produkter osv. tar bort en del av den naturliga mättnadskänslan och som istället skapar socker sug.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Zadeira
8/30/12, 3:43 PM
#1

Det här med "light" vs "standard" är ju så omdiskuterat. Bra eller dåligt? Vad är farorna? Blir man bara lurad? Ökar eller minskar sötsuget? Osv, osv.

Jag personligen är i princip uppväxt på light-produkter och märker ingen skillnad alls (på hunger och sötsug) om jag tar bort eller lägger till light-produkter i min kost. Min kropp är kanske "härdad" och har vant sig eftersom jag fått i mig alla dessa kemikalier som sägs finnas i lightprodukter sedan jag var litet barn.

Sen är vi alla olika och reagerar olika på alla sorters kost och produkter. Jag är övertygad om att det finns folk som blir påverkade negativt av light-produkter, får ökad hunger, ökat sötsug och kanske till och med fysiska besvär som illamående osv. Lika överygad är jag om att det finns dem, som jag, som inte alls märker någon skillnad fysiskt. För precis som med allt annat reagerar vi ju olika…

SaaraE
8/31/12, 5:22 PM
#2

En sak som jag verkligen inte kan sluta med är nog light läsken. Jag tycker som du där att det är ingen skillnad. Möjligen en skillnad finns: Pepsi max är tio gånger godare än vanlig Pepsi;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: