Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 2422 ggr
Aduma
2012-09-17 21:16

Handfallen

Jag känner mig så förvirrad. Har alltid haft problem med mat på något sätt, i somras blomstrade ätstörningen upp ordentligt och jag har nu gått mina två första besök på ätstörningsenheten här. Förra veckan fick jag ett matschema och även ett löfte om att få träffa en dietist "inom snar framtid", och visst, jag kan följa matschemat, men ångesten som följer med är obeskrivlig! 

Jag har mellanmål och frukostförslag att välja från, men allt känns för mycket och jag vet inte vad jag ska äta under vilket mellanmål, och vad ska jag äta på kvällen, räcker det liksom med ett äpple? Herregud, någon med erfarenhet av matschema? Hur ser era mellanmål ut. Har smått panik.

Annons:
HannaM
2012-10-02 12:23
#1

Ett äpple räcker inte nej. Du ska följa dom förslag du har fått även om dom känns stora.

Spruca
2012-12-22 13:25
#2

Äter tre mellanmål om dagen; nr 1; En macka+mjölk nr 2; Macka + frukt + juice, och kvällsmål; Macka + mjölk. Kändes jättemycket i början men jag har vant mig nu. Du kommer att fixa detta, det gör du :)

Spruca

 

SaaraE
2012-12-22 20:28
#3

Du har gått två veckor i behandling för ätstörningar, det vore konstigt om du inte hade ångest och mådde dåligt över vad du stoppar i munnen. Det tar långt tid att ändra sitt beteende till mat. Det är fel at sitta här och säga vad som räcker eller ej, det kan bara dina behandlare och du komma fram till genom din egna behandlingsplan. Det här är något du måste ta upp med dom, hur jobbigt du tycker att det är. Ska du egentligen ha något att välja mellan då detta kan skapa ännu mer problem.

När jag åt enligt matschema såg det ut på följande sätt (jag var då inlagd inom slutenvården, samma schema fortsatte i flera månader och sedan ut inom öppenvården, det var enformigt men samtidgt skapade det en trygghet i att jag inte behövde tänka på vad jag skulle äta och när, det var redan bestämt.)

8.00 Frukost: 1 hård + 1 mjuk smörgås, 1 tallrik yoghurt med flingor

12.00 Lunch: 1 normal stor varm måltid

15.00 Mellanmål: 1 mjuk smörgås med mkt pålägg

17.30 Middag: 1 normal stor, varm måltid

20.00 Kvällsmål: 1 mjuk smörgås med mkt pålägg

med tillägg av näringsdryck vid behov pga. dåliga värden.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: