Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1915 ggr
SaaraE
10/21/12, 11:39 PM

Krångliga morgonrutiner

Ätströningar är så mycket mer än ett problem kring maten. Frukost, lunch och middag och sen är det klart? Nej, här kan jag säkert säga att alla med någon form av ätstörningproblematik håller med mig om. Att det finns så mycket mer som förstörs i sjukdomens framfart.

Det här med kläder. Det är tusentals människor som varje måndag drar på sig kläder, gör iordning sig för att gå till jobbet. För en del tar det längre tid. Kläderna ska ligga framme inför morgondagen, tidsplanen för att måndagen ska flyta på så fort som möjligt sitter på kylskåpet. Ordning och reda. Men så var det ju det här med kläderna. "shit vad mitt fett över armarna syns när jag går i T shirt, vidrigt", "min mage buktar ut så det ser ut som att jag är med barn, men samtigt vill jag inte köpa den största kläderna i affärerna, för det skulle vara för pinsamt"

Det gäller att vara snabb när ett tiotal kläder ligger slängda omkring mig. Inget passar ihop, jag får inte färgerna att gå ihop och ännu större problem jag kan verkligen inte ha på mig något som hänger (eller för all del även det som ligger ned) på mig. Jag bryter ihop och går ut i badrummet, där nästa helevte börjar. Spegeln, oj vad bred jag blivit, ingen jacka kan jag heller av på mig för då kommer dubbelhakorna fram. Känner mig konstig och ful. Tar fram sminkväskan för att uträtta lite underverk. Vilket även det tar låångt tid, det går inte att sminka bort fett över kinderna, för stort huvud eller osynliga nyckelben.

Min syster förstår inte, hur kan hon ta så långt tid på sig? Det här är bara ett exempel på en situation som finns i en vardag inom ätstörningsvärlden. Detta syns sällan utanpå medan det kan påverka så många människors liv. Jag tror att det är fler här som förstår det jag skriver om?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Spruca
12/13/12, 11:59 AM
#1

Tar typ 3 timmar  för mig att välja kläder, sedan går jag ändå hela dagen med ångest eftersom jag skäms för att jag tycker att jag är fet :(

Spruca

 

tilda :) roma
3/18/14, 1:44 PM
#2

Shit vad ja känner igen mig:0! Men de blir bättre hållt på så i 7 år och ja e 20 nu:/ äntligen börjar ja känna mig självsäker fastän ja är större än jag någonsin varit. Det värsta är att duscha och vara rädd för att kläderna sitter hårdare när man tar på sig nya. Eller när man går förbi alla våra 17000 helkropps speglar i huset. ( kommer inte se ut så i mitt eget hus:) Men de gäller att boosta sig själv inför varje ombyte och spegelbild att jag faktiskt gillar mig själv. Skönt att de finns andra som är likadana Kram

Atropa
3/19/14, 9:27 AM
#3

Minst sagt känner jag igen mig. Den som suktar efter ätstörning förstår inte dess mörker säger jag bara. Och som du sa drtta var bars ett exempel på moment under dagen, finns flera listor vi kan skriva ner :(

Upp till toppen
Annons: