Att träna normalt

2012-11-04 22:28 #0 av: SaaraE

Det är många med ätstörningsproblematik som tränar för mycket. Men vad är normalt? Vart går gränsen till överträning?

30 minuters promenad eller 3 träningspass(löpning, gympa pass sov.) i veckan

 

Anmäl
2012-11-05 08:55 #1 av: Zadeira

Jag skulle säga att det beror nog på från person till person. Och framförallt jämnföra med hur mycket man tränade innan ätstörningsproblemen tog över och träningen blev så att säga en del av ätstörningen. Det finns ju fullt friska människor som tränar 5-6 gånger i veckan utan att det anses vara överträning.

För min del hoppas jag att kunna återgå till att träna 2-4 gånger i veckan (jogga, gym, gympa blandat), samt börja rida igen 1 gång i veckan. Det var när jag tränade på den nivån som jag mådde bäst fysiskt innan ätstörningen tog över. Det är vad jag räknar som normal träning för mig personligen.

Framförallt vill jag kunna återgå till att se träningen som något jag gör för att det är skönt och roligt, inte för att jag "måste" eller att det är ett tvång. Det är väl den bästa måttstocken tycker jag.


Anmäl
2012-11-06 16:23 #2 av: Spruca2

Träningen var nog inte problemet i min ätstörning. Eftersom jag aldrig har varit en sportmänniska kände jag att jag behövde kompensera det genom att  leva på 150 kalorier om dagen... Dumt gjort, jag vet!

Anmäl
2012-11-09 13:18 #3 av: mieeow

jag tror att det har betydelse varför man tränar, vad man har för tankar om det när man ska träna och målet liksom.

om målet är att träna för att kroppen mår bra av att träna, då tränar man förhoppningsvis lagom mycket, eftersom kroppen inte mår bra av för mycket.

men har man ett annat mål som t.ex gå ner i vikt, då kommer ens mående i andrahand, vilket jag tänker kan skapa problem.

Anmäl
2012-11-18 15:07 #4 av: SaaraE

#1 Självklart är det olika. Som du säger att för dig är det normalt 2-4 gånger och någon annan 1-2 gånger i veckan. Det finns idrottare som tränas två pass om dagen utan att ha ett ätstörnings mönster. Självklart är det olika. Men för att kunna framföra till patienter som har problem med överträning inom vården utgår man alltid ifrån en mall, det blir lättare så.

Sedan finns det de som inte kan träna mer än 1 gång i veckan på grund av låg vikt, många får totalt träningsförbud. När man sedan börjar klarar man inte av att träna flera gånger i veckan då det triggar igång ätstörda tankar igen.

Anmäl
2012-12-12 00:12 #5 av: HannaM

Märkligt av vården att ha en sådan gräns, speciellt när den är så låg. Jag tränar trettonåriga handbollskillar och dom har tre träningar i veckan plus match. Med andra ord så tränar dom för mycket enligt vården. Flera av dom spelar också fotboll eller håller på med annan idrott och alla har ju idrott i skolan.

Nu förstår jag ju att gränsen är lite flytande men att ens kunna säga vad som är normalt är märkligt bara. Åtminstone när dom satt gränsen så lågt men det är å andra sidan lite typiskt ätstörningsvården. Där är ju träning alltid farligt=p Förståeligt vid undervikt och träning av fel anledning men rent generellt nej.

Jag tränar mellan 5 och 7 pass i veckan ungefär och större delen av dom passen går jag till och utför för att jag älskar att träna och mår bra av det. Sen finns det en del pass då och då som jag tvingar mig till för att få tillåtelse av hjärnspöken att äta och dom passen är för mycket och utanför det normala. För mig är det varifrån motivationen till träningen kommer som är det avgörande. Det och hur man hanterar maten. Ökar man på intaget när man tränar mer och tränar för att det är kul, känns bra och man gillar det så ser jag inga problem med stora träningsmängder.

Har man problem med överträning bör man också se till vad som är normal träningsmängd för den personen. Jag har sedan ungefär 14 års ålder alltid tränat minst fyra pass i veckan. När jag första gången var i kontakt med ätstörningsvåden (fortfarande normalviktig) fick jag veta att min träning var alldeles på tok för mycket och nästan livsfarlig. Tränade då 4-5 pass i veckan som jag alltid gjort. Ingen som var frisk tränade så mycket enligt henne. Ingen alls faktiskt.

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2012-12-18 14:59 #6 av: Spruca

Det viktiga är nog att man äter ordentligt om man tränar :) För många ätstörda känns det ju som om träningen är bortkastad om man äter också... Men det är ju helt fel!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.