Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 7096 ggr
Fangs
2012-11-10 22:38

När räknas det som ätstörning?

Hej!

Jag tänkte bara slänga in en liten fråga; När räknas man som en person med ätstörningar?

Är det när man går och känner sig äcklig över ens kropp och maten man äter?

Eller räknas man som det när man medvetet kräks?

Bara en fråga i största allmänhet av en person som inte har ätstörningar men gärna vill veta mer ^^

Annons:
MAMOGS
2012-11-10 23:36
#1

Det var någon här som skrev en jättebra mening om det för ett tag sedan. Något liknande denna:

"När mat inte längre förknippas med njutning utan övergått till ångest."

Det är i alla fall min syn på det hela. Det handlar inte om hur kroppen eller ens agerande ser ut. Det handlar om vad som sitter i huvudet.

SaaraE
2012-11-13 13:14
#2

Hej! Det finns kriterier för de olika ätstörnings diagnoserna. Du kan finna dem för varje sjukdom under de specialbeskrivna artiklar som finns om varje diagnos här på sidan.

Så för att räknas som sjuk i ätstörningar krävs det att vissa kriterier är uppnådda. Detta är väldigt brett. Många uppfattar endast anorektiska tjejer med extremt låg vikt som riktigt sjuka i ätstörningens värld. Men man ska ta med sig att du kan vara sjuk i en ätstörning när du är normal viktig, när du kräks mindre än vad som "krävs" för bulimi osv.

Ätstörningen UNS är ett exempel på en väldigt bred diagnos. UNS står för "utan närmare specifikation", där befinner sig många väldigt sjuka personer. Därför ska man aldrig underskatta att det finns diagnoser under de som det kanske pratas mest om (anorexi och bulimi). Känslas hos en anhörig eller patient är allra viktigast. Inga kriterier, tester eller undersökningar kan få fram vad varje person tänker.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Velinga1984
2012-12-19 10:30
#3

När jag var runt 17 år gick jag på S.T Helena-mottagningen, en ätstörningsklinik som lärde mig att ätstörningar är mer än bulimi och anorexia.

Min ätstörning är diffus, innan jag fick barn som 20 åring hade jag levt 8 år med att äta 1 dag och sedan svälta i upp till en vecka. Olika knep uppfanns för att minska hungerkänslan som tillslut arbetades bort. I flera år hade jag ingen hungerskänsla men idag är den tillbaka efter mycket kämpande. Men precis som då har jag aldrig kräks upp min mat eller ångest över mat har jag inte känt på flera år. Jag får bara en klump i halsen och kan inte äta. Om jag äter då så kommer det ofrivilligt upp. Har provat matschema från dietist men inte heller det funkade. Idag är jag 28 år och lyssnar på min kropps signaler. Vissa dagar äter jag 5 gånger om dagen och vissa bara 1 gång. Är det ätstörning? Ja det är det enligt läkarna eftersom nånting i min kropp påverkar mina matvanor och jag helt enkelt inte kan äta ibland även om jag vill. Att ständigt jobba på att inte använda mina gamla knep för att minska hungerskänslan och att lyssna på kroppens signaler när den vill ha mat är en daglig kamp. Att ha som mål att äta minst 1 gång om dagen oavsett daglig form är svårt för många att förstå men för mig är det viktigt för att inte falla tillbaka i det träsk som tagit mig år att komma ut.

Fangs
2013-01-01 16:51
#4

Tack så mycket för att ni ville dela med er av era tankar och erfarenheter! :)

ceccie
2013-01-26 18:57
#5

Jag kan gå utan mat i flera dagar. Oftast äter jag en gång per dag. Jag tycker att jag har en ätstörning.

XxKimxX
2013-02-04 13:42
#6

Men ätstöning handlar väl om att man inte äter normalt. han har en vän som är överviktigt och äter för mycket. Det äl  väl också en ätstörning.

Jag har ätstöningar åt båda hållen. I perioder kan jag knapt äta alls och anda dagar kan jag inte sluta.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
SaaraE
2013-02-04 13:50
#7

Absolut XxKimxX, du har helt rätt. Gå gärna in och läs om de olika ätstörningar här på sajten!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

XxKimxX
2013-02-04 14:04
#8

37

ja det ska jag göra :)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Zofia89
2013-02-05 13:44
#9

Ja det är en ätstörning att man äter för mycket, någon form av den kallas B.E.D om jag kommer rätt ihåg…

När man hör ordet ätstörning förknippas det ofta med folk som INTE äter, men det finns så mycket mer…

Jag själv kan säga att jag har någon form at ätstörning… Jag börjar bli bättre och försöker gå ner i vikt men ibland har jag en rädsla av att det ska kasta om till anorexi eller dyl…

Jag har i många år ätit för att kväva alla känslor… Var jag ledsen åt jag, hade jag tråkigt åt jag, var jag arg åt jag, var jag glad åt jag och hade jag lyckats med något skulle det firas med att äta… Detta blev en väldigt ond cirkel eftersom jag ofta började med att äta för att jag ville fira nåt bra, sedan fick jag ångest och åt lite till för det, sen blev jag ju ledsen på mig själv och behövde ju äta då oxå osv… Tror ni fattar…

Idag har jag kommit ganska långt påvägen… väger fortfarande 40kg för mycket (tills jag ligger på normalt bmi dvs) men jag har kommit lite ifrån mitt känsomässiga ätande men vissa dagar faller jag tillbaka och äter allt jag ser!! Det behöver inte vara mat, jag äter vad som helst som jag hittar i köket…

Jag går varje dag med ångest för att jag inte fattade tidigare varför jag blev fet men som ätstörning "glömde" jag att jag ätit, jag räknade inte med det… Typ som en alkoholist som inte räknar spriten in i budgeten och blir arg för att den har för lite pengar, man räknar inte pengarna som går åt till spriten…

SaaraE
2013-02-08 23:16
#10

Hetsätning eller Binge Eating Disorder (BED) på engelska är en reaktivt vanlig ätstörning bland medelålders kvinnor. En person med hetsätning som sjukdom överäter stora mängder mat utan att kompensera detta. Vilket leder till övervikt.

Hetsätningen leder oftast till enorma skuldkänslor vilket gör att personen isolerar sig. En dålig självkänsla infinner sig. Den som är sjuk skäms oftast väldigt mycket över sina problem och vill helst inte visa dem för någon. Det ger stor skam att äta sådana mängder mat men vid sorg, händelserika stunder i livet eller glädje frestas personen till att äta. Man kan säga att många känslor behärskas via ett stort matintag.

Många psykiska symtom tillkommer vid denna sjukdom:

  • Koncentrationssvårigheter
  • Depression
  • Självförakt
  • Trötthet
  • Försämrat minne
  • Humörsvängningar

Även en del fysiska symtom tillkommer:

  • Svullnad
  • Mag- och tarmproblem
  • Uttänjd magsäck

Det kan vara svårt att hålla isär bulima nervosa och hetsätnings problematik. Den viktiga skillnaden är att en person med endast hetsätnings symtom inte kompenserar sina måltider som en person med bulimi gör. Man brukar säga att bulimi är den svåraste formen av hetsätning.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: