Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1786 ggr
ess
2013-02-14 20:02

Pengar?!

Haft bulimi sedan 2005, "svårighetsgraden" har gått lite i skov. Ibland kan jag hetsäta 8 timmar om dagen, ibland en gång i veckan. Jag är ganska insatt i min sjukdom efter att ha läst en hel del. Har även behandlats under ett par år (men det hjälpte bara för stunden).

Men, något som det ALDRIG skrivs om är ångesten som kommer av att bränna tiotusentalskronor på mat som bara ska hamna i toaletten? Jag är student och går snart bankrutt! Kan inte betala mina räkningar.. Varje dag tänker jag: nu måste jag skärpa mig, men jag kan inte.. Herregud, total panik.

Känner ni igen er?!

Annons:
LumenIset
2013-02-15 10:21
#1

Ja, min ekonomi har fått ta smällen för mina ätstörningar…och med just den biten är man lämnad helt för sig själv. Jag har ångest över min ekonomi varje dag. Det har hjälpt mig att göra en veckobudget. Jag räknar ut och planerar vad jag behöver i veckan och handlar det först. Sen räknar jag ut hur mycket jag behöver för att ha kul i helgen. Om det blir över pengar lämnar jag plånboken hemma så att jag inte kan göra spontana inköpt. Jag köper faktiskt mindre godis nu, och med matschemat har det blivit lättare att göra en lunchlåda och inte köpa bakelse och äta den till lunch och sen mer snacks på kvällen för att jag är hungrig.

Antagligen har du provat det? Det hjälper inte mot ångest, men du kanske kan be någon vakta din plånbok eller så?

SaaraE
2013-02-15 11:17
#2

Känns som att du skriver om mig själv! Jag går sjukskriven och har också väldigt begränsande ekonomi. Trots att jag har planerat, har hjälp med mina räkningar och personal har haft mmin plånbok, ändå finner man små kryphål.

Människor omkring mig kan inte förstå hur jag kan slösa bort "alla" pengar var eviga månad. Känner igen mig när du skriver att man får panik, vilken totalt ångest det är att aldrig veta om man ska klara sig denna månad eller inte. Man har inte råd att försöka äta normala måltider och samtidgt veta att hetsätningen finns kvar och konmer knacka på dörren någon av de närmsta dagarna igen. Det ger ju resultatet i att man snart bara hamnar i att hetsäta, hetsäta och kompensera.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

sheltiesarna
2013-02-20 09:26
#3

Om jag någonsin i framtiden förhindras att hetsäta på grund av att pengarna är slut, då ska jag vara glad!

I dagsläget känner jag mig som en desperat knarkare som nästan gör vad som helst för ruset :(

SaaraE
2013-03-19 20:21
#4

#3 Nu lever jag i en vardag där jag verkligen inte får eller har möjlighet att handla hetsätningsmat, då jag har en god man. Det är verkligen jätteskönt! men samtidigt så jäkla tufft.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: