Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1971 ggr
SaaraE
2013-02-20 09:23

STOPP för pro Ana sidor

Pro Ana - för anorexi. Strävan mot en sjukt smal kropp, där allt enbart kretsar kring viktnedgång och en tävling om vem som äter minst. De främsta pro ana sidorna är på engelska, de är skapade från USA men finns över halva jordklotet, England, Frankrike, Tysklad och tyvärr även Sverige har jag stött på ett flertal gånger. Om vi håller oss till de Svenska och de engelska sidorna.

Hur kan man som person leva med att peppa någon annan till en sjuk kropp., Till en kropp som kan leda till döden. Det finns tjejer som har dött i svlt på grund av dessa sidor. De lever som i ett eget liv, har tävlingar och ger varandra tips på hur man snabbast ska gå ned i vikt. Vilken person är man om man medvetet går in på dessa för att dela med sig av sina "smal tips" för att någon annan ska förlora i vikt.

Det här är en skrämmande cirkel som tyvärr brer ut sig trots att det finns dem som verkligen jobbar emot detta. Flera sidor, forum i Sverige har stängt ned och det är tack vare de fina människor som jobbar med detta. Innan man går in på dessa sidor tycker jag att man ska ta sig en funderare extra. De som lever med en ätstörningsdiagnos vet hur jobbigt de är, de vet hur tufft det är att leva i en vardag med lögner och svek. Ätstörningen gör så att DU vill bli smal, så att DU vill gå ned i vikt. Men hur fasen (ursäkta språket) kan man leva med att ge andra det här? Ge det en tanke innan sådana sidor besöks hemma hos dig. För hur sorligt det än är så finns det personer på detta forum som faktiskt besöker sådana sajter.

Genom sajter som denna försöker vi skapa sidor som ägnar sig till friska tankar, jobbar emot det sjuka och skapar ett litet stöd i vardagen för att stå emot saker så som Pro Ana sidorna.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
sheltiesarna
2013-02-20 09:36
#1

Tack…

Att skriva om detta är ungefär som att be någon att Inte tänka på en Ko.

Den här hemsidan hade jag verkligen klarat mig bättre utan!

Upp till toppen
Annons: