Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 4392 ggr
CelsiusT
2/24/13, 7:27 PM

Att äta lagom

Jag läste någonstans om en undersökning av olika dieter. I undersökningen fanns grupper som åt enligt olika dieter varav en grupp åt i princip bara "mindre" mängd mat. Låter lite flummigt för jag minns inte riktigt hur det var.

Jag har tänkt lite på det här och mitt stora problem är nog inte att jag äter dålig kost för jag äter bra varierad kost. Men jag har ett stort problem och det är att jag faktiskt äter FÖR mycket, hela tiden och det blir hets. Dels ser jag ju att jag tar större portioner än andra redan från början och jag hör ibland att folk i min omgivning reagerar på mina stora eller många portioner. Dessutom har jag problem med att lämna mat, dels att även om jag blir mätt innan maten på tallriken är slut så tvingar jag i mig det sista för jag kan inte låta mat gå till spillo. Och även om jag ätit mig mätt så har jag svårt att lämna mat i kastrullerna efter middagen. Jag tar gärna en portion till, även om jag redan är mätt.

Jag har väldigt svårt för att bestämma mig för att sluta "när jag är mätt", dels för att jag har svårt att avgöra vad som är mätt och när jag är det men även för att hjärnan gärna fuskar.

Däremot så har jag börjat med att tex väga upp chips så jag bestämmer att jag bara får äta en vis mängd chips så väger jag upp det och då äter jag det och är faktiskt nöjd sedan. Så jag tänkte försöka mig på detta även med min mat, men då är ju frågan - hur mycket ska jag äta? Det är så lätt med hunden, man vet hur många procent av hans kroppsvikt som han ska äta, bara väga och servera. Men hur är det med mig själv? Vad är en normalstor portion och hur mycket bör man äta? Hur vet man det om man inte känner det när man äter?

Vill tillägga att jag inte är ute efter att gå ner i vikt egentligen utan ute efter att lära mig att bli mätt på en lagom mängd och då sluta äta så att ajg inte går upp mer i vikt. Jag ser detta som en mat-"störning" då jag sätter i mig gräsliga mängder och sedan mår dåligt över det. Jag tycker det är jobbigt att äta ihop med andra människor pga detta och jag är även rädd att gå upp i vikt.

Fick nys om att apoteket har "måltidsmått kvinna" och undrar om någon vet vilka mängder dessa innehåller?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mooniq
2/24/13, 7:32 PM
#1

en kvinna ska äta ca 1700 - 2000 kalorier/dag

Man ska äta ca 1800 - 2200 kalorier/ dag.

Beror lite på fysisk aktivitet, längd och ålder. 

Men då har du ett mått på ett ungefär. Det kanske är dumt att du väger maten, vet inte om du riskerar att slå över och underäta då. Men OM du vill väga så finns det bra gratissidor. 

www.minmat.nu eller www.dumbbell.se 

där man kan lägga in sin mat i gram. De är kopplade till livsmedelsverkets databas. Vet inte om det kan hjälpa dig lite på vägen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CelsiusT
2/24/13, 9:31 PM
#2

#1 Jooo kalorierna vet jag ju hur mycket man ska äta. Men det där att räkna kalorier klarar jag inte, har försökt men det är inte helt lätt. Jag skulle vilja veta hur stor en portion är. 

Jag tänkte mig ungefär som det måttet som finns på apoteket. Att man skulle kunna säga i deciliter hur mycket grönsaker, kött, ris, sås osv. Tänkte om någon vet hur stora dom måtten är och hur det fungerar. Eller om någon har något liknande smart sätt att enkelt veta hur mycket man ska äta utan att behöva stå och räkna och hålla på, det är inget som fungerar för mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
2/24/13, 10:13 PM
#3

Kort sagt: en tredjedel kolhydrater, en tredjedel protein och en tredjedel grönsaker (grönsaker kan man ta mer av, men det får inte ersätta någon annan del).

Det är givetvis inte hjälpsamt om man inte vet ungefär hur mycket man ska ta.

Jag kan ge exempel på hur en tallrik kunde se ut hos ÄS-behandlingen jag precis avslutade:

ca 2.5 dl kokt couscous/ris, 5 st fiskpinnar, en dl sås och två "slevar" sallad.

ca 2 dl kokt pasta, 2 dl köttfärs-sås och två "slevar" sallad.

3 st potatisar (stora som ägg), 3 skivor kassler (ca 1 cm tjocka), 1 dl sås och två "slevar" sallad.

CelsiusT
2/25/13, 11:03 AM
#4

#3 Okej. Det gav ju faktiskt lite riktlinje =) Ska testa lite och se hur det fungerar. För jag tänker att då kan man låta bli att ställa fram kastrullerna alls. Mäter man upp vid spisen och tar bara med sig tallriken till matbordet så slipper man ju fundera på det där med mängden och att ev ta en gång till osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: