Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 5257 ggr
Lia
2/27/13, 4:37 PM

Illamående

Hej! Jag har en rätt jobbig ätstörning. Jag får olika perioder i livet (har haft det nu i 4 år) där jag knappt kan äta alls. Det kan vara en vecka i taget där jag inte äter över huvud taget, eller flera månader där jag äter ibland. Det handlar om ett fysiskt illamående, där jag känner en stark känsla av att spy när jag tänker på mat, ser mat eller äter. Och vissa dagar handlar det om vissa grejer, andra dagar andra grejer, och för det mesta är det vissa speciella livsmedel som jag helt utesluter. Det är då inget medvetet beslut att gå ner i vikt, utan jag mår helt enkelt illa. Visserligen har jag viktkomplex, men det känner jag att det inte hör hit. Jag väljer inte att må illa. Läkaren hittar inget anatomiskt fel som orsakar mitt illamående, så det sitter helt enkelt i huvudet. Jag ska snart träffa en dietiskt, men just nu är jag förkyld, vilket inte heller gör det bättre. Men jag undrar om någon annan än jag kanske har det så här, eller känner till det på annat vis? Jag har en period just nu där jag haft det så här i 2,5 månader ungefär. Och det tär på mig. Jag får tex inte i mig speciellt mycket protein, och det är ju inte så nyttigt direkt. Jag är dessutom vegetarian, så det är lite klurigare där med. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Annons:
Fjärilen10
4/22/13, 10:16 PM
#1

Jag har mått illa varje dag i snart 3 år. Jag har ätstörningar osv men jag har varit o kollat upp varför jag mår illa men dem hitta inget men jag ska få en psykolog.

Kaiia
4/23/13, 9:55 PM
#2

Ibland mår jag också illa på det här sättet. Jag tror egentligen illamåendet har att göra med att jag är hungrig. Äter jag inte frukost, och en väldigt liten lunch så är jag jättelätt illamående på kvällen, och har svårt att äta. På morgonen kan jag också vara illamående, och väljer därför att inte äta, vilket ju egentligen då borde vara "fel".

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Lia
4/25/13, 10:52 PM
#3

Jag har nu fått gå hos en dietist som hjälper mig. Detta berodde antagligen på en psykisk sjukdom jag bär på.

Fjärilen10
4/28/13, 10:48 PM
#4

Aha okay :) vet precis hur det känns för jag har typ samma problem fast psykiskt. Lycka till! :D

Upp till toppen
Annons: