Annons:
Läst 1777 ggr
petrizza
2013-03-21 09:36

hets, hur hindra impuls?

Jag lagade middag hos föräldrarna, var på besök hos dom. pasta med tomat-och tonfisksås samt en sallad. åt av allt, men bara en liten näve pasta. Sen efteråt brakade helvetet löst. "vi kan ta fram smågodiset jag gjorde förut". det var pyttesmå hemgjorda havrebollar (det jag älskar mest av allt i hela världen) och kokoschokladgodisar. Jag åt upp ALLA havrebollar, satt kvar vid matbordet i en halvtimme längre för att njuta, hoppade sistnämnda då jag inte gillar kokos. Sen åt jag även lite av kokosgrejerna i alla fall. sen gick jag till kylen och hittade en skål med gammal blåbärspaj… som jag åt halva av. Sen öppnade jag i en dimma frysen och httade deras vanlijglass som jag åt upp. allt detta hände i en, som sagt, dimma. föräldrarna pratade med mig men jag lyssnade bara med ett halvt öra. skämdes över att jag stod där och tryckte i mig medan de såg. jag kände en stor tillfredsställelse. som ett rus. ….Efter att ha hållit tillbaka och inte ätit ngt onyttigt frivilligt på två månader.

När jag hade fyllt magen till den totala bristningsgränsen kände jag en molande ångest. tankarna gick hela tiden iväg till om, och hur jag skulle kunna spy upp det jag ätit utan att någon i huset märkte det, det är en väldigt litet hus med tunna väggar. 

Där hade jag "tur". Mamma och bror åkte i väg och skulle skriva på ett bostadskontrakt. kvar fanns bara pappa, som satte på hög musik eftersom mamma var iväg. jag famlade fram en påse i köket och sprang upp till mitt gamla rum och spydde upp i påsen tills han stängde av musiken. hade annars försökt få ur mig allt jag hade i magen. 

gick sedan in i badrummet och låtsades gå på toa, väntade där tills det kändes OK att gå ner till pappa igen. läskigt, han kunde ha hört. efter allt det här kände jag bara lättnad, och var nöjd och lugn. åt inget mer den kvällen. Ville aldrig mer handskas med mat! lovade mig själv att rena mig dagen efter och äta rent, lite och dricka mycket gönt te.VAD FAN. HAR JAG HETSAT. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG. SÅ HÄR GÖR INTE EN NORMAL MÄNNISKA. Dessa tankar kom efter någn timme, då blev jag rädd.

Mattankarna det åt extrema gränser- antingen hålla igen maten så mycket det går, eller frossa. tankarna går väldigt ofta till mat. och alltid handlar dom om hur jag ska äta så lite och nyttigt som möjligt men ändå må bra.

Hur gör jag nästa gång det håller på att gå över till hetsätning efter en normal middag? Kan man dämpa impulsen ett hetsäta på något sätt, eller om det redan är för sent, dämpa impulsen att spy?

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Annons:
Anter
2013-03-22 09:02
#1

Hej!

Jag känner igen mig i din historia. Jag kan tipsa dig om den här appen: http://recoveryrecord.com/ Du kan sätta upp mål för dig själv, registrera måltider, tankar och känslor. Se till att göra det efter varje måltid så kan du se hur det går.

Hoppas det känns bättre och att du fortsätter kämpa emot tankarna! 

Kram

petrizza
2013-03-27 08:03
#2

Tack!! Den appen verkar högaktuell för mig.

Jag har kunnat kontrollera mig, bara spytt efter en till måltid sedan den gången förra veckan. Tack, ta hand om dig,

Kram

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Zadeira
2013-04-03 16:42
#3

För att bryta hetsätningsimpulser efter vanlig måltid gäller det att distrahera sig eller helt enkelt bryta mönstret. Tydligen räckte det inte sällskap för dig för du hetsåt ändå. Ett första steg är att lämna köket eller rummet där det finns något att äta. Så fort måltiden är avslutad, ta en kopp kaffe och sätt dig i vardagsrummet i minst 30 minuter. Säg till dig själv att "om jag fortfarande känner för att äta mer om 30 minuter så får jag göra det då, men jag måste vänta minst 30 minuter och göra något annat under tiden."

Ofta gör fördröjningen att det där impulsbehovet minskar och man faktiskt inte har lika stor lust att äta mer.

petrizza
2013-04-16 22:19
#4

Tack! Låter logiskt, det ska jag försöka med.

Ja precis, mitt problem börjar när familjen sitter kvar vid matbordet där det fortfarande finns mat framme. det börjar krypa i mig. Jag får helt enkelt ursäkta mig med något…. typ att jag är trött efter jobbet och inte orkar prata mer på en stund.

Att vara ensam blir också ett problem- det händer att jag inte vågar börja äta, för då kanske det ballar ur.

Tack för tipset, värdefullt!🙂

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Upp till toppen
Annons: