Annons:
Läst 971 ggr
korv1
3/27/13, 11:01 AM

Hur vet man om man borde söka hjälp?

Hej min funderingar gäller som rubriken säger, när ska man söka hjälp för en eventuell ätstörning? Jämför jag mig själv med andra så är mitt "problem" oerhört litet. Vilket ger mig känslan att "andra har det värre, så jag behöver ingen hjälp". I alla fall så är min eventuella ätstörning ungefär så här: efter att ha gått ner ca 20kg så får jag skuldkänslor när jag ätit för mycket vilket resulterar i att jag ibland spyr upp det jag ätit (uppskattningsvis tre eller fler gånger per vecka), en del dagar äter jag nästan ingenting och tänker "det här är bra, nu blir jag smal!" För att såklart spåra ur helt på kvällen genom att då äta kakor och liknande. Ibland när jag ätit något "extra" onyttigt så kan jag få lite svårt att andas, först tänkte jag att det hade något att göra med att jag ätit för mycket så att magen tryckte på lungorna men har nu förstått att det skulle kunna vara någon form av ångest? En del dagar är jag "duktig" och äter väldigt lite, vilket gör mig både nöjd och stolt över att jag ätit så lite. När jag motionerar så gör jag det för att kunna äta, inte för att jag tycker att det är kul. Är i övrigt "normalviktig" men skulle så klart (tyvärr?) vilja gå ner ett par kilo. Är 19år gammal och har tidigare varit överviktig och som barn/i de tidiga tonåren blivit retad mycket för det… Vad tror/tycker ni, är detta ett problem jag borde lyfta? Ber om ursäkt för ett lite rörigt inlägg och eventuella stavfel men jag har skrivit det från mobilen så det är inte det lättaste att få det bra…

Annons:
Anter
3/28/13, 11:07 AM
#1

Det är absolut ett problem. Man kan inte leva ett "normalt" liv och hela tiden tänka på vad man äter. Så länge det går överstyr och dina tankar bara kretsar kring det så måste du ta tag i det. Dessutom räknas det som ett symptom om man kräks 3 gånger i veckan eller mer. Jag tycker att du borde söka hjälp nu när du har insett att det är något som händer istället för att låta det gå alldeles för långt. 

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: