skriva matlista, hur?

2013-04-02 17:40 #0 av: tililili

Jag har blivit rådd att skriva ner allt jag äter och hur det känns, 

liter av bulimi

jag kan inte, det är så svårt, det ger sån ångest att skriva ner när det går åt helvete, 

jag har jättesvårt att inte småäta och kan inte hålla ordning på det,

att skriva ner det skulle kanske kunna hjälpa mig att hålla igen, 

men jag kan inte, jag kan inte

jag fattar inte hur jag ska göra

jag har inget stopp, jag har ingen viljestyrka alls, eller klart jag vill göra på ett annat sätt, men jag får inte till det.


Är det ngn här som skriver matlistor i "frisksyfte" ? som har ngt tips på hur man bär sig åt?

Anmäl
2013-04-03 22:36 #1 av: Anter

den här appen har hjälp mig mycket. hoppas den är bra för dig också!

https://www.recoveryrecord.com/

Det är bra att registrera, impulser kan hämmas och man kan ha bättre koll på hur processen går. man kan hitta och bryta mönster osv.

lycka till!

Anmäl
2013-05-02 07:39 #2 av: Deadlytears

jag har också lidit av bulimi och blev tillsagt  att hålla matdagbok och tyckte det var väldigt jobbigt jag med men sättet jag lyckades skriva ner allt jag åt var att tänka lite annorlunda på själva listan - jag har redan ätit det här och jag vill inte att någon ska veta och se den där låååååånga listan av all små ätande MEN eftersom man ska ge den till sin behandlare tänkte jag att jag kan tvinga mig själv och lära mig att "lita" bara för den en enda personen - baron hon fick se den ingen annan - det var jobbigt men lättare varje dag - samtidigt om du också visar upp listan för behandlare en gång i veckan kan du tänka att att skriva ner saker är ok- du kan t.ex tänka hur gott det var och vilja anteckna det - men jobbig stund kommer när man ska visa upp listan eller se på den själv kanske - inte så jätte mycket när man ska anteckna.

Du kan skriva varje sak du äter på en liten lapp med datum på och lägga den i en låda /box du INTE öppnar och tittar i - om du gör det på A4 papper får du ångest kanske av att se alla maträtter/produkter du redan käkade innan samma dagen - med lappar glömmer du de eller borttränger de lappar som ligger i lådan och får inte lika stor ångest :)

Anmäl
2013-05-02 09:33 #3 av: tililili

Går inte i ngn behandling alls för tillfället, då de behandlingsförsök jag haft inte gett ngt alls, ibland har jag blivit sämre av dem.
Kräks ganska sällan nu för tiden, men överäter och försöker träna och låta bli att äta för att inte skena allt för mkt i vikt istället. Men detta håller inte i längden!
Appen funkade bra ett tag, men gett upp igen :-(

Anmäl
2013-05-03 19:03 #4 av: Kaiia

Det här kanske hjälper lite... Om du har bestämda mål, som du SKA äta. Du äter dig mätt dom målen, och det är inte så mycket mer med det.

Sen när du känner att du vill hetsäta, sätter du upp en tid. "Nu får jag inte äta nånting på en halvtimme", eller kanske en annan tid som passar dig bättre. Då får du vara stenhård och envis om att hålla den tiden. Då kommer du ha tid att fundera på om du verkligen är hungrig, eller om du verkligen behöver stoppa i dig den där kakan.

Uppdatera här om hur det går :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.