Annons:
Etikettbehandling
Läst 2016 ggr
Loxy
2013-04-25 22:56

Hetsätning

Har haft problem med hetsätning i över två år nu. det har alltid skett i hemlighet så ingen vet om det. Min familj och vänner har väl märkt att jag har gått upp i vikt men de tror att jag bara är lat. Men när jag gång på gång hetsäter för att jag vet att det finns goda saker att äta hemma känns det som om jag borde ta ett snack med min mamma om det. Vill verkligen inte det, men det är så svårt att komma ifrån att hetsäta när man har saker hemma som triggar det. Problemet är dock att det skulle inte räcka med att ta bort godis och sådant. Då hetsäter jag flingor eller mackor istället. Kan tom sitta och pressa i mig ost som man ska ha på mackan.. Jag kan ju inte säga "kan vi sluta ha bröd hemma." Vet inte hur jag ska gå till väga. Någon som sitter i en liknande situation eller har något förslag på vad jag kan göra?

Annons:
Deathkitten
2013-04-26 15:32
#1

Nu kommer ett långt inlägg. Jag hade det precis som du och hetsåt allt jag kom åt mellan 9-13 års åldern. Tyvärr gick det så långt att jag utvecklade anorexia. Så därför kommer jag med lite råd som jag önskar att jag hade fått. Ät regelbundet. Samma tid varje dag. Och ät varierat. Ät också mer mättande saker. Fråga dina föräldrar om de kan köpa t.ex fullkornspasta istället för vanligt. Och grovt bröd istället för vitt. Då arbetar magen mer och man känner sig mätt längre. Frukost är viktigt. En portion havregrynsgröt men en näve bär och 1-2 skivor grovt bröd håller dig mätt längre. Drick mycket vatten. Törst yttrar sig som hunger. Då man blir torr i munnen så är man redan uttorkad och borde ha druckit tidigare. Ät mellanmål mellan varje måltid. Det behöver inte vara något stort, sött eller onyttigt. Gillar du nötter? Isåfall kan du be dina föräldrar köpa hem t.ex paranötter. En näve paranötter, en banan och ett glas vatten är både gott och mättande. Kokt ägg är också bra som mellanmål. Koka ett par ägg som du sedan har i kylskåpet. Kokta ägg kan hålla i upp till en vecka. Och har du då förkokta så är dom lika lättillgängliga som godis, kakor etc… Grönsakstavar som du gör iorning redan på morgonen blir också lättillgängligt kvällssnack. Det bästa är iallafall att du pratar med dina föräldrar om det om det får dig att må dåligt. Det är ju trots allt dem som sköter matinköpen!

Loxy
2013-04-26 17:28
#2

#1 Tack så mycket för alla tipsen. Jag vet själv att jag brukar straffa mig genom att äta väldigt lite dagen efter jag har hetsätit och då blir det bara mycket lättare att hetsäta igen så jag måste börja utveckla hälsosamma matvanor och äta regelbundet. Ska be mina föräldrar köpa nötter nu!

[tililili]
2013-06-01 21:45
#3

prata med din mamma, även om ni kanske inte kan sluta ha mat hemma, så är det lättare för dem att hjälpa dig om de vet.

Jag har varit sjuk i anorexi och bulimi länge. Bor inte hemma nu, men när jag är hemma hos mamma och pappa behöver jag bara sätta mig bredvid dem och säga att nu är det lite jobbigt så ser de till att vara i närheten ett tag. Kanske tar vi en promenad eller går och sätter oss i soffan tillsammans. Inte vara ensam i köket.

Kaiia
2013-06-01 23:09
#4

#1 Bra tips!

#0 När du känner att du vill hetsäta kan du ju alltid smsa nån? Det är alltid lättare att ta bra beslut om man pratar om det. Och som sagt; ät regelbundet och bra över dagen!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Loxy
2013-06-04 00:06
#5

Tack för tipsen! Det går redan bättre nu :)

Kaiia
2013-06-05 00:09
#6

Vad skönt att höra <3

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: