Annons:
Läst 1708 ggr
devour
6/4/13, 2:07 PM

Magproblem

Jag har en fråga om hur ni med magproblem löser det?
Iom för lite matintag, enformig kost, etc, så fungerar inte tarmen som den bör. Så jag undrar vilket receptfritt läkemedel ni sett gett bäst resultat för att kunna "lätta på trycket" sas…?
Vore tacksam för hjälp.

Annons:
SaaraE
6/4/13, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag hade mina långa vistelser på avdelningen slutade min mage helt fungera. Näring hälldes i varken om man ville eller inte. Magen reagerade med total stopp. Då fick jag något som liknar sirap, Lactulos och Movicol. Lactulos gör att tarmarna jobbar mer och ja;) Movicol är inte lika effektivt ensam, inte mot akut stopp. Movicol är något jag äter varje dag. Det är ett slags pulver som ska smörja tarmen och fungera på längre sikt. Den hjälper mig nu i vardagen. I perioder har jag tagit rent laxermedel för att få magen att komma igång. Men det är inget att rekommendera till en patient med ätstörningsproblematik. Det här var väl avvägt inne på sjukhuset.

Magen ska fungera utan att det sistnämnda ska behövas ta till annat än i korta perioder. Jag är inte säker på om Lactulos och Movicol finns på apoteket. Kan du inte tänka dig att gå till någon läkare och förklara att du har problem med maten (eller är det hemligt och helt omöjligt för dig?) Dom kommer nämligen att förstå för det här är något som väldigt många drabbas av att äta konstigt, under en längre tid. Det finns så många läkemedel som kan hjälpa dig om du vågar söka hjälp.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

devour
6/4/13, 8:19 PM
#2

Köpt Moxalole, skulle vara den samma som Movicol..?!
Får se om det ger någon magisk effekt annars kanske VC med något receptbelagt kan vara en ide =)

SaaraE
6/12/13, 3:34 PM
#3

Ja det är samma sak, finns ytterligare namn på samma pulver och sedan med olika smaker. Även om jag nu tycker att dom är lika äckliga allihop, som hostmedicin när man var liten;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

devour
6/13/13, 8:44 AM
#4

Detta hjälpte ändå inte. Fick bli dulcolax 🥳

SaaraE
6/22/13, 10:42 AM
#5

Det är ju ett alternativ, EN gång eller NÅGON dag när kroppen verkligen tar stryk över att inte kunna sköta systemet själv. Dulcolax är som alla andra laxermedel något som man inte ska ta för ofta eller mycket av.

Så innan några läsare funderar på att testa det: laxermedel ska enbart tas i samråd med en läkare, speciellt vid ätstörnings problematik.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: