Annons:
Etikettbehandling
Läst 1166 ggr
SaaraE
2013-06-05 14:35

Hantering av känslor efter ett jobbigt samtal

Hur klarar man av att ladda om och leva vidare efter ett jobbigt möte. Det jag syftar på är om man ex. har varit hos läkaren som sagt att "du är sjukare nu än du varit innan, vi måste ta tag i det här, jag ringer i nästa vecka". Just det där, vi ses nästa vecka, du ska få en tid eller så väntar det vanliga samtalet man har varje vecka med sin kontaktperson. Nervositeten kan vara enorm för vad som ska sägas. Att då bli lämnad själv är hemskt. Att veta att nu har jag fem dagar där jag ska gå och fundera på allt det här ensam. Hur hanterar man det?

Min egen strategi skulle kunna bli att nu hetsäter jag mig igenom dessa dagar för att få dom överstökade. Samtidigt som jag är livrädd för vad som ska sägas veckan efter. Jag tror att den här ensamheten är vanlig, många känner den någon gång. Det kan ju även skapas oro när ens kontaktperson, läkare eller personal på ex. ätstörningsenheten uttrycker sin oro i att man mår sämre, att kroppen är slut nu och att den snart inte orkar mer. Hur hanterar man det? Ensam, om nätterna när alla tankar har en förmåga att komma?

För att få lite ordning, lite mer struktur som gör att inte hetsätningen eller något annat dåligt beteende tar över så försöker jag göra en plan. Hur gör ni? Jag ser till att planera något så litet på en dag som ex, att träna med hunden i tio minuter, jag binder upp dagen vid mina medicintider, med tv program och måltider. Däremellan försöker jag, även om jag är extremt trött, pyssla med något som är bra. Rita eller kanske ligga under täcket och se på film tills nästa medicin eller mattid. Jag tror det handlar om att man ibland får tvinga sig själv till att göra vissa saker. Har man det så här svårt med saker och ting kanske man inte är i skack att bo hemma själv, med familjen som inte förstår. Men ibland tar det tid att få hjälp. Man måste då försöka hjälpa sig själv fram tills den riktiga hjälper kommer in.

Kämpa på allihop, glöm inte bort att det finns något värdefyllt hos var och en av er!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Kaiia
2013-06-08 15:12
#1

Den känslan är hemsk, när man väntar på den där tiden. Nästa vecka, nästa dag, den där gången. När man inte vet vad som väntar. Det är så extremt läskigt.

Fast när man kommer dit så behöver det inte vara så man varit rädd för. Fler gånger går det faktiskt väldigt bra.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: