Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 3808 ggr
Alex_sandra
2013-06-09 14:34

Hur äter man "normalt" utan att gå över till hets?

Hej!

Som rubriken lyder. Jag har stora problem med att äta som en normal människa gör under en dag. När jag försöker, övergår det 90 % av gångerna till fruktansvärt stora hetsätningar. Så här har det varit under flera år. Det känns lättare att hålla sig borta från all mat som kan trigga hetsätning/överätning istället för att försöka sig på det här normala ätandet. De sällsynta gångerna jag lyckas äta normalstora portioner med mat så känns det ändå som alldeles för mycket. Jag kan inte ha den mesta sortens mat hemma ens, för att det blir så svårt att hålla sig borta från den. Utan får gå och handla "säker" mat när jag är hungrig. Det blir många affärsbesök när jag inte kan handla hem mat för flera dagar.

Hade varit väldigt tacksam om någon har råd att ge ang. hur man slutar när man ätit en normalstor portion trots att det fruktansvärda begäret efter mer känns i hela kroppen. Jag är så trött på att ha det såhär. Jag vill kunna äta som alla andra, släppa denna besatthet och bara kunna njuta av livet istället för att hela min vardag ska kretsa runt mat. Jag är trött, och min kropp är trött av att vissa dagar leva på kaffe och andra dagar leva på absurda mängder mat.

Hälsningar Alexandra

Annons:
villavägen
2013-06-09 19:54
#1

Ja det är supersvårt att bryta vanor. Jag led av bulimi och hetsätning i många år och har gått mycket behandling genom åren och på så sätt successivt kommit in i sundare vanor. Det som tillslut hjälpte mej var att aldrig vara riktigt hungrig. Hungern var den värsta triggern för hetsätning. Många små mål spridda över dagen! Viktigt för mej var att äta allsidigt, både kolhydrater, fett, protein i helst varje mål. När det var som värst fick jag också bara handla det jag skulle äta. Det hjälpte ibland att gå en promenad direkt efter maten och att innan planera exakt vad jag skulle äta. Men som sagt det är inte lätt! Ibland gick jag ut och åt bara för att få serverad en portion. Ofta hade jag då sällskap av någon som var insatt i hur svårt jag hade det. Hoppas du kan bli hjälpt av något som jag skrivit här! Hälsningar Ylva

punkmusic
2013-06-10 10:35
#2

Jag lider av samma problem och jag tycker att du är jätte stark som vågar skriva detta, ser gärna fler hjälpande kommentarer även om Ylvas var väldigt bra, tack!

Kaiia
2013-06-10 18:13
#3

Sätt dig på morgonen och planera vad du ska ha. Gör matlådor, och ett schema. Det är bra om du äter många gånger, istället för mycket få gånger. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, kvällsmacka.

Har du matlådor är det lättare att bara ta fram det du ska ha, och inget mer. Ät upp, och gå sen en promenad. Om du är ute istället för i köket är det lättare att koppla bort suget efter hetsätning.

Lycka till!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Alex_sandra
2013-06-23 22:29
#4

Tack så hemskt mycket! Jag ska försöka att äta många små mål om dagen, det är inte alltid så lätt dessvärre. Det där med promenad efter maten för att inte vara i köket låter som det skulle kunna fungera jättebra! Tack! :)

Kaiia
2013-06-23 22:35
#5

Uppdatera gärna här hur det går sen! Jag vet att det är svårt, men jag tror verkligen att du kan klara av det här!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Alex_sandra
2013-06-23 22:44
#6

Det ska jag! :) Jag har en dag utan planer imorgon, så jag kan i lugn och ro fixa med mat och äta med jämna mellanrum. Denna dagen har varit fylld av hetsätning och kompensering. Blir alldeles slut. Jag ska verkligen försöka imorgon, och planera noga innan jag går till affären :)

Annons:
Kaiia
2013-06-24 07:38
#7

Tänk på att inte skjuta upp det för mycket.

"Hoppsan, jag hetsåt visst idag. Äsch jag fixar det imorgon"

Inte för att det var så du sa det nu, men det finns en risk i att om man skjuter upp det för mycket blir det aldrig av eller rätt.

Men bra att du tar tag i det!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
2013-07-03 17:57
#8

Hur går det?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

travly
2013-07-09 21:26
#9

Hur går det? jag lever som du.. går i behandling för bulimi men känns inte som om jag kommer direkt någonstans. men ska kämpa vidare. gör ont att det finns fler som har det som jag samtidigt som det är skönt att det finns folk som förstår hur det är.

Kram Rebecca

Alex_sandra
2013-08-09 19:44
#10

Hej!

Jag har varit inaktiv ett bra tag. Det går väl sådär. Jag har verkligen gjort ett ärligt försök till att sluta kräkas. Det började påverka mig mer och mer. Yrsel, svartnar för ögonen, hjärtklappningar, ont i munnen, halsen, inflammerat tandkött och ilningar. Just det här med tänderna var ett rejält uppvaknande. Jag vill inte få tandlossning eller mängder med hål. Det händer fortfarande, men inga gigantiska hetsätningar där jag håller på i timmar och gör mig av med maten var 15:e minut.

Jag var hos min läkare förra tisdagen. Han sa att jag börjar få anorektiska tendenser. Det känns inte heller så kul, men jag vet bara att jag inte kan fortsätta kräkas och ptja… äta normalt kan jag ju inte så då blir det vääldigt lite mat.

Rebecca åh vad tråkigt att höra att du känner att du inte kommer någon vart. Men det är så svårt att bli av med bulimin (och andra äs givetvis) så man får kämpa, vara envis och ge det tid. Jag tycker att jag börjar komma en bit i terapin, om vad mina matproblem egentligen handlar om och det känns skönt. Många många styrkekramar! Och vad fina ni är som bryr er!

KajsaMaja
2013-08-10 12:58
#11

Jag läser just nu en bok som heter Bulimi Bibeln av Sara Jensfelt. Den är jättebra och stöttande, bland annat vad gäller att börja äta normalt igen. Finns säkert på biblioteket. Känner så väl igen mig i ditt resonemang. Kram

KesoMonstret
2013-08-12 10:46
#12

Har hetsätit en massa gånger när jag var yngre. Men i alla fall, jag brukade dricka ett stort glas vatten ca 10min före en måltid, och använde små tallrikar som får portionerna att se större ut, vilket lurade hjärnan en aning. Och började äta långsamt. Det var nog det bäst fungerande. Sitta och tugga varje bit i minst 15sek. Och att jag inte hade någon TV eller mobil framför mig som stör mitt ätande.

Upp till toppen
Annons: